صوت داوود

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ»
هدف این وبلاگ، ارائۀ بهترین، باکیفیت‌ترین و کامل‌ترین نسخه‌ها از تلاوت‌های پرشمار و ماندگار ستاره درخشان عرصۀ تلاوت قرآن کریم، استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد به دوست‌داران و شیفتگان کتاب وحی است.
تلاوت‌های این استاد فقید در سایت‌ها و وبلاگ‌های گوناگون قرآنی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، اما آن‌چه بندۀ حقیر را به ایجاد این وبلاگ ترغیب کرد، فقدان منبعی کامل و جامع برای دستیابی به تلاوت‌های استاد عبدالباسط بود.
گفتنی است نسخه‌های کامل و با کیفیت همۀ تلاوت‌های آن استاد فقید، به مرور در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
التماس دعا

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۷ مهر ۰۰، ۰۵:۴۸ - محمد
    درود


همونطور که در عنوان توضیح دادم، در این پست چند تلاوت جدید الانتشار رو به همراه نسخه اصلی یک تلاوت و همچنین یک تلاوت درخواستی تقدیمتون میکنم.



تلاوت نخست، تلاوتی زیبا از سوره‌های قمر و رحمن هست که در سال 1980 در ابوظبی اجرا شد. این تلاوت، با وجود این‌که مربوط به دهۀ پایانی عمر استاد عبدالباسط هست، اما زیبایی خاصی داره. کیفیت اون هم بسیار عالیه و شما رو به شنیدنش دعوت می‌کنم.


دومین تلاوت در مراسم ختم شخصی که ازش به عنوان پدر دکتر کمال نام برده شده انجام شده که شامل آیاتی از سوره قصص هست. این تلاوت در روستای طناح واقع در استان دقهلیه مصر اجرا شده.
کیفیت نسخۀ منتشر شده از این تلاوت، کمی مشکل داشت و قطع و وصلی‌های مکرر رو هم در اون می‌شنیدیم. همۀ این موارد اصلاح شدند و نسخۀ تر و تمیزتری نسبت به فایل اولیه تقدیم شما می‌شه.


سومین تلاوت جدید، شامل آیاتی از سوره‌های احزاب و انفطار هست در دهۀ 80 میلادی در یکی از مساجد مصر اجرا شده. البته از این‌که در کدوم مسجد و در کدوم شهر مصر بوده، اطلاعی در دست نیست، اما از صدا و نوع تلاوت استاد، کاملاً مشخصه که مربوط به دهۀ هشتاد میلادیه. این تلاوت رو هم بعد از ارتقای کیفیت و حذف نویزهای آزاردهنده‌ای که در فواصل بین مقاطع شنیده می‌شد تقدیمتون می‌کنم.


چهارمین تلاوتی که به تازگی منتشر شده، یک تلاوت زیبای استودیویی شامل آیاتی از سوره احزاب هست که در سال 1984 در استودیو موریفون مصر اجرا شده. این تلاوت هم بسیار زیباست که توصیه می‌کنم حتماً بشنوید.
عمده‌ترین اشکال نسخۀ منتشر شدۀ این تلاوت، غیرطبیعی بودن صدای استاد عبدالباسط بود که بسیار نازک‌تر از حد نرمال بود که در نسخۀ پیش رو، این اشکال رو ضمن ارتقای کیفیت برطرف کردم تا نسخه‌ای عالی رو تقدیم شما دوستان کرده باشم.


و اما یکی از تلاوت‌های زیبای استاد عبدالباسط که تا به حال،‌ فقط یک نسخۀ بی‌کیفیت از اون در دسترس بود و خوشبختانه نسخۀ باکیفیتی از اون منتشر شد، تلاوت سوره تحریم و قصارالسور بود که در سال 1972 در کویت اجرا شده. نکتۀ جالب دربارۀ نسخۀ قبلی این تلاوت، این بود که دوستان عرب‌زبان، اون رو از رادیوقرآن کشور ما ضبط کرده بودند، اما اون نسخه، به غیر از نویزهای رادیویی زیادی که داشت، ناقص هم بود و دو سوره قدر و قریش و بعضی مقاطع دیگر تلاوت‌ها از اون حذف شده بودند. اما جای بسی خوشحالیه که نسخۀ کامل و باکیفیت این تلاوت منتشر شد که اون رو بعد از ارتقای کیفیت، تنظیم دور نوار که این هم بیش از حد تُند بود و باعث نازک شدن صدا شده بود و همچنین حذف یک مقطع تکراری در اون، در این پست قرار می‌دم.
بد نیست به یه مورد تکراری هم اشاره کنم و اون هم احتکار کردن تلاوت‌هایی پرشمار از اساتید بزرگ توسط رادیو قرآن ایران هست. همین تلاوت یک نمونه‌شه که در سال‌های گذشته از این رادیو پخش شده و الان دیگه خبری ازش نیست؛ نه از این تلاوت و نه بسیاری از تلاوت‌های نابی که قطعاً در آرشیو رادیو قرآن هست و معلوم نیست به چه دلیلی دیگه پخش نمی‌شن!!


و اما آخرین تلاوت این پست رو برادر خوبم جناب آقای رمضانی درخواست کردند. قبل از ایام عید ایشون از من خواستند که این تلاوت رو تا پیش از پایان سال در وبلاگ قرار بدم و من هرچند قولی ندادم، اما تصور هم نمی‌کردم این‌قدر دشوار باشه. تلاوتی ناقصة البدایة شامل سوره‌های حاقه، تکویر، شمس، ضحی و انشراح که در سال 1971 در اسکندریه اجرا شده و فایل اون هم به صورت مجزا وجود داره و هم به صورت مرکب که با تلاوت «قمر، رحمن، تکویر» ترکیبش کردند، به این ترتیب که سوره تکویر رو از اون تلاوت حذف کردند و این فایل رو به انتهای سوره رحمن چسبوندند. اما گفته می‌شه که در ابتدای این مجلس، سوره واقعه تلاوت شده و بعد از اون سوره حاقه که متأسفانه خبری از سوره واقعه نیست و از ابتدای سوره حاقه در دسترس ما قرار داره.
بنده با وجود این‌که چندبار این تلاوت رو شنیده بودم، اما هیچ وقت این‌قدر در اون دقیق نشده بودم. بهترین کیفیت از این تلاوت، فایلی بود با مقاطع تکراری فراوان و البته صدای غیر طبیعی استاد عبدالباسط که برخلاف نسخه‌های رایج که صدای استاد در اونها کلفت‌تر از حد معمول شنیده می‌شد، در اون فایل، برعکس بود و صدا با نازک‌شدن، از حالت طبیعی خودش خارج شده بود. بعد از رفع این نقیصه، نوبت به حذف مقاطع تکراری رسید. حتی در بعضی جاها، صدای جمهور هم تکرار شده بود که این هم در نوع خودش از عجایبه!
به هر حال، فایلی که بیش از 50 دقیقه بود، با حذف مقاطع تکراری، به حدود 41 دقیقه کاهش زمان پیدا کرد و الان قاطعانه می‌تونم بگم نسخۀ دستکاری نشدۀ این تلاوت با صدای طبیعی استاد رو می‌تونید از لینک زیر دانلود کنید و بشنوید.



هزینه دانلودها: صلوات و قرائت فاتحه برای مادرم و همه مؤمنین و مؤمنات

نظرات  (۲۲)

سلام. سال نو بر شما و خانواده مکرمه تان مبارک باشد.سپاس از این تلاوات
پاسخ:
سلام
متقابلاً بنده هم به شما تبریک میگم.
سلام خدمت شما دوست عزیز و گرامی
خداوند به شما خیر دنیا و آخرت بده چرا که شما با این کارتون بنده را به قرآن و همچنین تلاوت های استاد نزدیک کردید  بازم ممنون
پاسخ:
سلام
خدا رو سپاس که تلاش ناچیز این حقیر، ثمره‌ای اینچنین داشته.
سلام و خدا قوت . واقعا دستتون درد نکنه خیلی زحمت می کشید
پاسخ:
سلام
خدا حفظتون کنه آقا ادریس عزیز
۰۹ فروردين ۹۵ ، ۲۱:۲۹ سید رضا محمدی
با سلام خدمت برادر عزیزم جناب آقای قنبری ، عید شما مبارک. دوست دارم بین من و شما هیچ کدورتی نباشه سال قبل ازتون دلخور بودم. اما من شما را دوست دارم و امیدوارم منو ببخشی. انشاالله امسال سال خوبی برای شما و خانواده محترمتان ارزومندم ، و خدا رفتگان شما را غرین رحمت کنه بالاخص مادر گرامی
و اگه مارا قابل بدونی یه درخواست داشتم اگه وقت شد چند تلاوت از سوره های  سبا،ص ،یونس ،مرسلات ،و حدید  ،،،چه مجلسی چه استودیوی ،اگه داشتی تو وبلاگ بزار. 
هرچند بعید میدونم اجرا کرده باشن. واگر هم اجرا کرده باشن من نشنیدم. یا منتشر نشده 
دوست دار شما 
سید رضا محمدی
پاسخ:
علیکم السلام جناب آقای محمدی بزرگوار
ما که آخرش نفهمیدیم کدورت برای چی؟ ولی ظاهراً خوشبختانه هرچی بوده تموم شده. ممنون از دعاهای خیرتون.
از سوره‌هایی که فرمودید، غیر از سوره مرسلات، از مابقی تلاوت‌های استودیویی وجود داره که ان شاء الله اگه عمری باقی باشه در آینده توی وبلاگ می‌گذارم.
۱۰ فروردين ۹۵ ، ۰۰:۳۵ دانیال فرحمند
سلام یکی از اقوام با گرامافونهای قدیمی یک تلاوت شاهکار زیبا در گذشته از سوره انسان از استاد عبدالباسط شنیده به راستی چنین تلاوتی هست؟
پاسخ:
سلام
تلاوت‌های نادر و منتشر نشده از استاد عبدالباسط فراوانه، ولی موردی که فرمودید رو نمی‌دونم دقیقاً چی بوده؟ حداقل اگه اشاره می‌کردید تلاوت مجلسی بوده یا استودیویی، شاید کمک بیشتری می‌کرد. چون از استاد، چند تلاوت استودیویی سوره انسان وجود داره، ولی تلاوت مجلسی از این سوره تا به حال منتشر نشده و یک مورد هم که هست، یکی از تلاوت‌های استودیویی هست که با اضافه کردن صدای جمعیت، اون رو به تلاوت مجلسی تبدیل کردند.
۱۰ فروردين ۹۵ ، ۰۲:۰۱ دانیال فرحمند
بعقیده شما که تقریبا تلاواتی از سوره دهر رو شنیدید جذابترین و جوانترین صوت این مرحوم مغفور را برایم از این سوره مبذول دارید . با سپاس امیدوارم روز بروز بر مخاطبین سایت شما و کسانی که قدرت درک صدای ملکوتی عبدالباسطرو دارن افزوده شود . روح ما هواداران عبدالباسط رو با ارائه تلاوتی زیبا از سوره دهر صیغل دهید .
پاسخ:
بنده یک نکته رو اصلاح کنم و اون هم این‌که تلاوت‌های استودیویی به‌جا مونده از استاد عبدالباسط از سوره انسان، مربوط به ختمات ایشون هست که دو مورد هم بیشتر نیست؛ یکی در ختم مجود دوم و یکی هم در ختم ورش که تلاوت دوم زیباتره. قبلاً یک‌بار اون رو در وبلاگ گذاشتم، اما ظاهراً در جابه‌جایی سرور وبلاگ، از قلم افتاده. ان‌شاءالله به زودی مجدداً تقدیمتون خواهم کرد.
سلام و درود بر شما  اقا تلاشهای و زحمات شما ستودنی است و بنده کمترین سپاسگزارم خدا اجرتون بده و سربلند باشید
پاسخ:
سلام
اختیار دارید آقای مهدوی، شما بزرگوارید.
سلام دوست عزیز درخواستی داشتم
من تلاوتی مجلسی از سوره ی رعد دارم که در سال1957 در مسجد شافعی اجرا شده مشکل این تلاوت اینه که ناقصه و نرسیده به آیه 14تموم میشه می خواستم درخواست کنم که اگه شما نسخه ای کامل از این تلاوت را دارید زحمت بکشید و آن را در اختیار ما قرار دهید
پاسخ:
سلام
اون تلاوت رو قبلاً توی وبلاگ گذاشتم و شما می‌تونید از بخش طبقه‌بندی موضوعی در سمت چپ وبلاگ، در تلاوت‌های سوره رعد اون رو پیدا کنید. البته این توضیج رو هم اضافه کنم که همۀ نسخه‌های منتشر شده از این تلاوت، در ابتدای آیه 14 تموم میشن و به نوعی ناقص هستند.
سلام درخواست سوره آل عمران آیات ۹۳ ام تا ۱۱۲ غیر مجلسی رو دارم لطفا
پاسخ:
سلام
به روی چشم
۱۳ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۰۰ کیوان برزویی کاخکی
سلام نسخه بدون اکوی تلاوت استدیویی شاهکار معروف رعد با اون چه چه های زیبای استادو میخوام مثل قسمت مَد اِلی المآء . 
این نوار رو دور تندشم دادن که صدا رو خیلی نازک کرده لطفا اصل صدای واقعی شیخ رو بگذارید
پاسخ:
سلام
از استاد عبدالباسط سه تلاوت استودیویی از سوره رعد وجود داره که هر سه رو قبلاً توی وبلاگ گذاشتم. از بخش طبقه‌بندی موضوعی می‌تونید پیداشون کنید. اگر بین اونها نبود، احتمالاً منظورتون تلاوتی از ختمات هست که بیشتر راهنمایی کنید ممنون می‌شم.
۱۳ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۱۰ موسوی نژاد . روستای اخلمد
عید شما مبارک .  آمن الرسول را برای دانلود بگذارید
پاسخ:
سلام دوست عزیز
ممنون می‌شم اگه دقیق بفرمایید کدوم «آمن الرسول» مد نظرتونه؟ در تلاوت تحریم قصارالسور که در همین پست تقدیمتون شد، اون آیه تلاوت شده، مگر این‌که مقصودتون تلاوت خاصی باشه.
با سلام و تبریک ایام نو شدن و بهارطبیعت درخواست سوره انعام آیات انتهایی از ۱۶۱ و سوره بلدو داشتم ان شاء الله کی میذارید؟
پاسخ:
سلام و تبریک متقابل
یک تلاوت هست شامل همون آیات، به همراه سوره‌های بلد و نصر که تلاوت کوتاهی هم هست، اما به لحاظ کیفیتی، کمی کار داره. اگه مقصودتون همون تلاوت، سعی می‌کنم زیاد طول نکشه، هرچند همین امروز یهویی درخواست‌های زیادی از دوستان رسیده که امیدوارم برسم همه رو اجابت کنم.
سلام بر برادر ارجمند خسته نباشید عیدت مبارک . ترتیل بی اکوء جزء ۲ براء حفظ میخوام از کارای قشنگی که گذاشتی ممنون
پاسخ:
سلام
خواهش می‌کنم.
استاد عبدالباسط چهار دوره ترتیل کامل قرآن داره که هیچ کدوم بر اساس جزء نیست. با این حال، اگه کمی بهم وقت بدید، یکی از بهترین‌هاش رو براتون تنظیم و آماده می‌کنم.
۱۳ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۳۱ آریامهر شهسواری
سلام بر برادر عزیز واقعا زحمت زیادی میکشی و لطف میکنی چون تلاوتهای عبدالباسط داشت توسط یک عده معاند این صدای طلایی بفراموشی سپرده میشد . متشکرم از ممارستت . دو درخواست دارم اولی از سوره واقعه ایات ۱ تا ۷۴ مجلسی که صدق الله رو با اوج میخونه و تمومش میکنه دوم تلاوتی مجلسی از نباء و نازعات و فکر کنم عبسم هست که دقیقا با همین دستگاهها و نغمات تلاوت اول اجرا شده انگار این دو در یک روز تلاوت شده انقدر به هم شبیهن و من این نوار رو زمان بچگی شنیدم 
پاسخ:
سلام
اختیار دارید آقای شهسواری. در برابر عظمت قرآن کریم و تلاوت‌های ناب استاد عبدالباسط کمترین کار ممکن رو انجام دادم.
من فقط یه تلاوت مجلسی سوره واقعه سراغ دارم که در آیه 74 تموم می‌شه و اون هم تلاوت مسجدالاقصی 1964 هست که البته ناقصه و بنده فایل کاملش رو قبلاً توی وبلاگ گذاشتم، به جز اون تلاوت دیگری که از آیه 1 تا 74 باشه نشنیدم.
تلاوت‌های دیگری که مد نظرتون هست رو هم قبلاً گذاشتم توی وبلاگ. می‌تونید هم تلاوت واقعه و هم نبأ و ... رو از بخش طبقه‌بندی موضوعی پیدا کنید.
خوشبختانه چند روز پیش فرصتی شد و تونستم این بخش طبقه‌بندی موضوعی رو تفکیک بهتری کنم و پیدا کردن تلاوت‌ها برای شما دوستان راحت‌تر از قبل شده. تلاوت سوره واقعه رو می‌تونید از بخش تلاوت‌های «واقعه، حدید» و اون دو تلاوت دیگه رو هم از بخش تلاوت‌های قصارالسور پیدا کنید.
۱۳ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۴۲ عبدالکریم ژاله جانی رادمنش از شهر کرد
سلام علیک آقا سایت جالبیه درود بر هواداران استاد عبدالباسط عبدالصمد ادامش بدید 
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از نظر لطف شما. موفق باشید.
با سلام و تشکر

به این ترتیب با این تلاوت سوره قصص که از استاد منتشر شد، یک تلاوت دیگربه تلاوت های موجودبالای یک ساعت استاد اضافه شد. البته  آیه آخر تلاوت کمی مشکوک هست در این که آیا مربوط به خود تلاوت هست یا از تلاوتی دیگربهش  چسبانده شده.
پاسخ:
سلام
اون بخشی که شما بهش شک دارید رو یادم رفت در متن پست توضیح بدم. تلاوت ناقص تموم می‌شد و اون مقطع آخر رو از تلاوت دیگری اضافه کردم. چون قطعاً همون آیه، آیۀ پایانی تلاوت بوده و به احتمال فراوان، اصل تلاوت هم از نظر زمانی همین‌قدر بوده، نه بیشتر.
سپاس از محبتتان آرزوی شروع سالی زیبا برایتان دارم . خدا مادرتان را بیامرزد
پاسخ:
ممنون از شما
با عرض سلام و تبریک سال نو خدمت برادر عزیز و بزرگوار.
امیدوارم در سال جدید در کلیه امور بخصوص ارائه تلاوتهای ناب استاد موفق و موید باشید.
همچنین میخواستم بدونم تلاوت سوره مزمل در مسجدالنبی که طبق اضحارات خود استاد ، حین تلاوت حس ملکوتی داشتند موجود هست.

پاسخ:
سلام
ممنونم آقا مرتضی
خیر، متأسفانه از اون تلاوت هم هیچ اثری به جا نمونده.
۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۶:۵۹ سید رضا محمدی
الیوم الاول البهتیمی فیدیو من سورة البقرة استدیو 1963
الیوم الثانی المنشاوی بدون نظارة الوجه 1963
الیوم الثالث مفاجأة ....
سلام وقت بخیر.این خبر چقدر صحت دارد جناب آقای  قنبری عزیز ، که واسه تلاوت ماه رمضان که از شبکه مصر پخش خواهد شد 
پاسخ:
سلام
بنده هم شنیدم. به نظر میاد قراره در ماه رمضان امسال هم یه سری ویدیوی نادر منتشر بشه که یکیش هم تلاوت استاد بهتیمی هست.
۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۲۹ محمّدرضا فضلی

علی آقای عزیزم سلام.

چند ماه قبل، یعنی در پنجم دیماه سال 1394 چند تلاوت درخواستی داشتم که مشخصات اونها رو براتون ارسال کردم. پاسخ بنده رو در کمال لطف و محبّت دادید لکن مدتهاست خبری از اجابت تقاضای عاجزانه ی ما نیست. خدای نکرده مارو در Black List قرار نداده باشی برادر!!!!

البتّه جهت مزاح عرض کردم و میدونم که مشغله ی فراوونی دارید و درکتون میکنم. صبر بنده هم زیاده و همچنان منتظر مرحمت شما هستم.

پاینده باشی، بدرود.

پاسخ:
سلام
نفرمایید اخوی، حقیر کی باشم که چنین جسارتی کنم؟
توی لیست درخواستی‌ها، فقط یه درخواست از شما ثبت کردم و اون هم تلاوت سوره غافر در آفریقای جنوبی هست. غیر از اون اگر درخواست دیگری داشتید، با عرض معذرت فراوان، فراموش کردم ثبتش کنم. لطفاً دوباره بفرمایید تا ان‌شاءالله در فرصت مقتضی تقدیمتون کنم.
اون تلاوت سوره غافر هم متأسفانه یه اشکال داره که چندین‌بار سعی کردم انجامش بدم، ولی صبر و حوصلۀ زیادی می‌خواد. من واقعاً ازتون عذر می‌خوام. خیلی مشغله‌م زیاده و تا میام فرصتی پیدا کنم برای آماده‌سازی تلاوت‌های درخواستی، یکی دوتا تلاوت جدید می‌رسه که مجبورم اونا رو توی اولویت بذارم.
۱۵ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۵۸ محمّدرضا فضلی

سلام دوباره به برادر ارجمندم ، بنده قدردان و سپاسگزار زحمات شما هستم و مشغله های شما رو درک میکنم و براتون از خدا سلامت و سعادت دنیا و آخرت مسئلت دارم. ضمن پوزش مجدّد و طبق اوامر حضرتعالی، تقاضای بنده شامل دو تلاوت زیر بوده ؛

اولین تلاوت مربوط به سور مبارکه فرقان آیات شریفه 58 تا آخر ، حاقّه 1 تا 24 ، شمس، ضحی و انشراح به مدت 41 دقیقه.

دومّین تلاوت مربوط به سور مبارکه فصّلت آیات شریفه 30 تا 39 و غاشیه 1 تا 16 به مدّت 29 دقیقه

جَزاکُمُ الله خَیراً

پاسخ:
سلام
خواهش می‌کنم، شما ببخشید که درخواستتون رو فراموش کرده بودم.

نمی‌دونم دفعۀ پیش اینا رو گفتم یا نه؟
تلاوت اول، زمانش 41 دقیقه نیست. اصل تلاوت، شروعش ناقصه. یعنی از آیۀ 71 به بعد هست و ابتدای تلاوت مفقوده. اما یه تلاوت دیگه از سوره فرقان هست که در مسجد امام حسین اجرا شده که از قضا اون هم در آیۀ 70 نیمه‌کاره تموم می‌شه و این دو تلاوت رو با هم ترکیب کردند و شده اون تلاوتی که شما شنیدید که البته مقاطع تکراری هم داره. یعنی اصل تلاوت حدوداً 26 دقیقه‌ست که با ترکیب دو تلاوت، می‌شه 37 دقیقه و اون فایل 41 دقیقه‌ای، با مقاطع تکراری به اون تایم رسیده.

و اما تلاوت دوم درخواستی‌تون کیفیت خوبی نداره و 3 نسخۀ مختلف هم که ازش دارم، همه‌شون بی‌کیفیت هستند و نمی‌تونم قول بدم که می‌شه براش کاری کرد. اینجور تلاوت‌ها رو من ترجیح می‌دم منتظر باشم، شاید نسخه اصلی‌شون منتشر بشه. با این حال، اگه شما دستور بدید، همون فایل‌های موجود رو کار می‌کنم.
سلام این خبرهای مربوط به تلاوتهای ماه رمضان را در کدوم سایتها مینویسن؟
پاسخ:
سلام
بنده در فیسبوک دیدم، ولی شاید منبع اصلی دیگری داشته باشه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی