صوت داوود

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ»
هدف این وبلاگ، ارائۀ بهترین، باکیفیت‌ترین و کامل‌ترین نسخه‌ها از تلاوت‌های پرشمار و ماندگار ستاره درخشان عرصۀ تلاوت قرآن کریم، استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد به دوست‌داران و شیفتگان کتاب وحی است.
تلاوت‌های این استاد فقید در سایت‌ها و وبلاگ‌های گوناگون قرآنی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، اما آن‌چه بندۀ حقیر را به ایجاد این وبلاگ ترغیب کرد، فقدان منبعی کامل و جامع برای دستیابی به تلاوت‌های استاد عبدالباسط بود.
گفتنی است نسخه‌های کامل و با کیفیت همۀ تلاوت‌های آن استاد فقید، به مرور در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
التماس دعا

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۷ مهر ۰۰، ۰۵:۴۸ - محمد
    درود

مهدی: دنبال تلاوت استودیویی از اول سوره حجر هستم که در دهه 50 انجام شده. اگر براتون مقدور بود لطف کنید و در این محفل پرخاطره قرار بدهید.

در حالی که چند روزی بود تلاوت مورد نظر این برادر عزیز رو آماده کرده بودم و تصمیم داشتم به زودی اون رو به همراه دیگر تلاوت‌های استودیویی سوره حجر در یک پست بگذارم، دوباره خانم شدا تلاوت جدیدی از استاد عبدالباسط منتشر کرد که بهتر دیدم همه اینا رو در قالب یک پست تقدیم شما دوستان گران‌قدرم کنم.




تلاوتی که خانم شدا برای اولین‌بار منتشر کردند، تلاوت آیات 1 تا 12 سوره مبارکه حشر از مجموعه تلاوت‌های استاد عبدالباسط در استودیو موریفون، البته از اون دسته تلاوت‌های صرفاً استودیویی هست و مثل بعضی تلاوت‌های استاد در این استودیو، در حضور کارکنان اجرا نشده. نسخه منتشر شدۀ این تلاوت، مثل بسیاری از تلاوت‌های استودیو موریفون، مشکل بالا بودن بیش از حد ولوم صدا رو داره و ظاهراً یک شخص خاص اونها رو از کاست یا صفحه گرامافون به فرمت دیجیتال تبدیل کرده و در این کار، کمی ناشی‌بازی درآورده. شاید همین مسئله باعث شده که در اغلب تلاوت‌های استودیو موریفون، کمی نویز در صدا بیفته که طبیعتاً چاره‌ای هم نداره. اما در اون نسخه، در فواصل بین مقاطع، سر و صداهای خش‌خش و نویزهای شدیدی شنیده می‌شد که در نسخه‌ای که پیش روی شماست، خبری از اونها نیست و ضمن نرمال کردن ولوم صدا (البته تا حد امکان) اون نویزها و خش‌خش‌ها هم حذف شدند و شما نسخۀ تر و تمیزتری از این تلاوت زیبای استاد می‌شنوید.


و اما برادر عزیزمون آقا مهدی مدتی پیش تلاوتی رو از استاد عبدالباسط درخواست کرده بودند که جزو شاهکارهای استودیویی استاد محسوب می‌شه. این تلاوت علی‌رغم این‌که اکثراً به رادیو عربستان سعودی و اجرای سال 1951 منتسب می‌شه،‌ اما به احتمال فراوان در همون دهۀ 50 میلادی در رادیو دمشق اجرا شده. خوشبختانه فایل این تلاوت کامل هست و نسخه بدون اکوی اون با کیفیتی مطلوب تقدیم آقا مهدی عزیز و شما دوستان می‌شه.


اما از اون‌جا که فقط سه تلاوت استودیویی از استاد عبدالباسط از سوره حجر موجوده (به‌جز تلاوت‌های ختمات) تصمیم گرفتم، دو تلاوت دیگر رو هم برای همین پست آماده کنم. یکی تلاوت آیات 1 تا 63 و دیگری تلاوت آیات 49 تا 70 از این سوره مبارکه؛ نسخه‌های منتشر شده از تلاوت اول مشکلات عدیده‌ای دارند که مهم‌ترین اون‌ها وجود نویزهای رادیویی عجیب و غریب در اونها هست. در این نسخه نویزهای رادیویی رو مخصوصاً در فواصل بین مقاطع که به اوج خودش می‌رسید، به حداقل رسوندم و سر و شکل بسیار بهتری به این تلاوت زیبای استاد دادم.
اما تلاوت آخر، در واقع نسخۀ صوتی تلاوت تصویری استاد عبدالباسط هست که کیفیت نسبتاً خوبی داره؛ ولی کیفیت این نسخۀ صوتی که برای این پست آماده کردم، بسیار بهتر از صدای فایل تصویری هست.
یک نکته دربارۀ این تلاوت آخر بد نیست بدونید و اون هم این‌که نسخۀ ویدئویی این تلاوت، نه استعاذه (اعوذ بالله ...) داشت و نه تصدیق (صدق الله ...) که اونها رو به فایل صوتی اضافه کردم. اما اون‌قدر وسواس به خرج دادم که شاید اگر کسی این نکته رو ندونه، تصور می‌کنه سرتاسر تلاوت، مربوط به یک اجرا هست. البته شاید استعاذه کمی با «بسم الله» تفاوت داشته باشه، اما «صدق الله» در حالی که کلاً مربوط به یه تلاو دیگه‌ست و هیچ ارتباطی به این تلاوت نداره، اما به قدری به مقطع پایانی همین تلاوت شبیهه که باورش حتی برای خودم هم سخته که از جای دیگری برداشته شده!!!!

حجر 1 - 63 ـ مدت: 29 دقیقه

حجر 49 - 70 ـ مدت: 8 دقیقه

هزینه دانلودها: صلوات و قرائت فاتحه برای مادر این بنده حقیر و جمیع مؤمنین و مؤمنات

نظرات  (۱۲)

۲۳ آبان ۹۴ ، ۰۸:۱۷ سید رضا محمدی
باسلام خدمت برادر عزیزم ضمن صبح بخیر وخسته نباشید، از زحمات شما کمال تشکر را دارم،، من برای اولین بار هست که تلاوت سوره حشر از آیه اولش رو میشنوم چون هرچه شنیدم از آیه 18 بوده،، ودر کل ممنونم که شما زحمت فراوان میکشد وتلاوت هارا آماده میکنین واقعا کار هر کسی نیست انشاالله روح والده محترم قرین رحمت الهی 
ضمنا استمامیکنم یه آیت الکرسی برای روح پرفتوح والده محترم وشیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد 
اجرکم عندالله
پاسخ:
سلام علیکم
خدا خیرت بده آقا سید عزیز؛ شما همیشه به بنده محبت داشتی.
جزاک الله خیرا
۲۳ آبان ۹۴ ، ۱۰:۳۳ محمّدرضا فضلی
حضور علی آقای عزیزم سلام عرض میکنم. امیدوارم تحت عنایات حضرت حق، برقرار باشی. تلاوتهای زیبای این پست رو هم شنیدم. بسیار عالی و ستودنی بود. طبق توضیحاتی که ارائه دادید و آنچه که از ماحصل کارتون بر میآد مشخّصه که زحمت زیادی برای سرو سامان دادن و مرتّب کردن فایلهای ناقص و مشکل دار میکشید. هر چهار تلاوت این پست برای من جدید بود و هیچکدومشونو نشنیده بودم. خدا روح مادر مطهّره ی شما رو قرین رحمت واسعه ی خودش کنه و به شما خیر دنیا و عقبا عطا کنه.
پاسخ:
شکرا یا أخی
الله یفتح علیک و یرزقک
۲۳ آبان ۹۴ ، ۱۰:۵۰ محمّدرضا فضلی
ضمناً جناب قنبری خواهشی هم داشتم. تلاوتی بسیار بد کیفیت و با نویز شدید از سور مبارکه نور آیات شریفه 35-45 ، بلد و نصر دارم که اصلاً قابل استما نیست. در صورت امکان فایل باکیفیت این تلاوت رو در وبلاگتون قرار بدین تا ازش بهرمند بشیم. پیشاپیش بابت زحمتت سپاسگذارم.
پاسخ:
مطمئنید که سوره بلد هم توی اون تلاوت هست؟ چون یه تلاوت از استاد عبدالباسط وجود داره با همین مشخصاتی که فرمودید، ولی سوره بلد در اون نیست. البته جالبه که سوره نصر هم مرکبه و از جای دیگری به اون تلاوت اضافه شده. اگر منظورتون همون «نور ـ نصر» هست که نسخۀ باکیفتیش رو می‌تونم براتون بذارم. اما اگر تلاوت دیگری هست، اکه ممکنه یه مقطعش رو برام بفرستید که معلوم بشه کدومه.
سلام علیکم  تلاوتهای استدیویی جوانی عبدالباسط رو که در آرشیوتون هست بیشتر بگذارید یک تلاوت از سوره طه آیات 1 تا 82 در دوران کودکی شنیدم دیگه نتونستم به اون کیفیت این تلاوت رو بشنوم . کلا تلاوتهای استاد خوبند لیکن قرائتهای استدیویی جوانی این استاد تاثیر عمیقی در همه بوجود میاره پس لطفا تمرکزتون رو اونها باشه
پاسخ:
سلام علیکم
به روی چشم. سعی می‌کنم بعد از این بیشتر به این دسته تلاوت‌ها بپردازم.
با سپاس فراوان از زحمات ارزنده و قابل تقدیر شما
مثل همیشه پرکار و سودمند
و مثل همیشه دسته گلی تقدیمتان و دعای خیرمان گوارای لطفتان
پاسخ:
ممنون از این همه ابراز محبت
شرمنده فرمودید برادر عزیز
۲۴ آبان ۹۴ ، ۱۰:۰۳ سید رضا محمدی
باسلام خدمت برادر ارجمندم آقای قنبری، دلمون گرفت گفتم یه. خواهش بکنم ببینم از خواهر گرامی میتوانی درخواست کنی تلاوت تصویری جدید اگه داره بزاره، تلاوت تصویری یه چیز دیگه است،، 
پاسخ:
سلام آقا سید رضا
تا جایی که یادمه تا به حال خانم شدا تلاوت تصویری منتشر نکرده و مطمئن باشید نیازی به گفتن کسی نیست؛ اگه ایشون تلاوت تصویری داشته باشه قطعاً منتشر می‌کنه.
امیدوارم در سالگرد استاد، شاهد انتشار نوادر درخور توجهی باشیم و به خاطر شما هم که شده، یه تلاوت تصویری جدید منتشر بشه.
۲۴ آبان ۹۴ ، ۱۹:۳۲ سید رضا محمدی
سلام دوباره، آقای قنبری شنیدم برادان مصری امسال تو سالگرد استاد عبدالباسط قرار تلاوت جدیدی بزارن،، انشاالله که اینجوری بشه،، در ضمن اجازه بدین میخوام اطلاعآتی در مورد میراث جادوانه استاد عبدالباسط از سوره حشر، تکویر،فجر بهتون بدم، هرچند خودتون استاد هستین-اگه ناراحت نمیشین بفرستم ایمیلتون
۲۴ آبان ۹۴ ، ۲۰:۳۸ سید رضا محمدی
کمی در باره تلاوت بیاد ماندنی سوره معروف  حشر،تکویر، فجر کمی صحبت کنم، وچندتاسوال؟ این تلاوت واقعا در چه سالی اجرا شده؟تواین محفل آیا استاد شعیشع وشعشاعی حضورداشتن یا خیر؟چرا استاداین سوره ها را انتخاب کردن، به انتخاب خودش بوده یا دیگران، و واقعا تواین محفل چه اتفاقی میفته که سروصدازیاده وچرا تلاوت به این زیبایی فقط2تا عکس توفضایی مجازی باید باشه، نظر شما چیست؟ 
وسوال بعدی، نظر شیخ عبدالباسط در مورد این محفل چی بود وخاطره اش ؟
استاد عبدالباسط بیشتر با کدام قرا صمیمی بود؟ چرا استاد آنقدر غمگین تلاوت میکردن؟
این سوالم بود از آقا ماجد پرسیدم

پاسخ:
همه گفتنی‌ها رو آقاماجد گفتند. خیلی هم خوب و مفصل توضیح دادند و بنده چیز جدیدی به ذهنم نمی‌رسه.
۲۴ آبان ۹۴ ، ۲۰:۴۴ سید رضا محمدی
برای این تلاوت تاریخ های مختلفی ذکر شده اما تاریخی که اکثر سمیعه های استاد عبدالباسط بر اون اتفاق نظر دارن سال 1956 هست.
همچنین مناسبت این تلاوت مراسم ختم ملکه عالیه مادر ملک فیصل الثانی ذکر شده. من که بررسی کردم ملکه عالیه سال 1950 درگذشته در حالی که تاریخ هایی که برای این تلاوت نقل شده بعد از اون سال هست. دوم اینکه استاد شعیشع در مصاحبه اش با شبکه الفراتِ عراق، خاطره جالبی از سفرش به عراق به مناسبت ختم ملکه تعریف می کنه اما اسمی از استاد عبدالباسط نمیاره. این خاطره از این قراره:
 از من و مصطفی اسماعیل برای سفر به بغداد و شرکت در مراسم ختم ملکه عالیه دعوت به عمل اومد. اما سفیر عراق در مصر به من گفت هر کسی رو که خواستی به همراه خودت ببر. من هم به شیخ عبدالفتاح شعشاعی گفتم که همراه من بیاد. برای سفر به بغداد به همراه عبدالفتاح شعشاعی سوار هواپیما شدیم اما شیخ شعشاعی کلی از هواپیما می ترسید و در طول سفر از شدت ترسش یک کلمه با من صحبت نمی کرد بعد از فرود هواپیما و ورود به فرودگاه بغداد، جمعیت زیادی رو دیدم که در فرودگاه منتظر ما بودن، مردم چون عکس های من رو دیده بودن من رو شناختن و به طرف من اومدن و به من خوش آمد گفتن. بعد از خوش آمد گویی پرسیدن که پس شیخ مصطفی اسماعیل کجاست؟ عبدالفتاح شعشاعی این جمله رو که شنید متوجه قضیه شد و حسابی ناراحت شد و تا خود هتل با من کلمه ای حرف نزد و جوابم رو نمی داد. توی اون مدت هم لب به غذا نزد و بعد به من گفت هر طور شده من باید برگردم مصر! من با اون صحبت کردم و سعی کردم اون رو آروم کنم و بهش گفتم شما شیخ و استاد و پدر من و شیخ مصطفی و همه قرا هستی. اگه به این شکل به مصر برگردی همه می پرسن که چه مشکلی پیش اومده و حتما یه اتفاقی افتاده، بالاخره تونستم اون رو آروم و متقاعد کنم و بعد از اون تلاوتی رو انجام داد که هیچ وقت اینطوری اجرا نکرده بود.

اما من دو تلاوت از شعیشع و شعشاعی شنیدم که صدای محیط و جمعیت اون دو تلاوت کاملا مشابه تلاوت حشر تکویر استاد هست. الان خاطرم نیست که اون دو تلاوت کدوما بودن. کلی عکس از این سه قاری در کنار هم منتشر شده که همه منسوب به سفر این سه تن به عراق هست. اینها نشون میدن که ظاهرا اون دو استاد در محفل استاد عبدالباسط حضور داشتن.

تا حالا دلیلی برای انتخاب سوره های اون تلاوت و اغلب تلاوت های استاد من نشنیدم روایت بشه. معمولا این موارد در تاریخ یک تلاوت باقی نمی مونن. و معمولا سوره ها رو خود قاری و بعضا با توجه به مناسبت محفل انتخاب می کنه. بعضی سوره ها که خیلی طرفدار دارن و مشهور هستن ممکنه درخواستی هم باشن مثل سوره تکویر. یک مورد هم نقل شده بود که در یکی از روستاهای مصر دختری به قتل می رسه و برای مجلس ختم اون دختر، از استاد عبدالباسط دعوت می کنن. استاد هم در اون محفل سوره تکویر رو تلاوت می کنن و وقتی به آیات و اذا الموءدة سئلت بأی ذنب قتلت می رسن همه جمعیت حاضر در مجلس شروع به گریه کردن می کنن.

برای سر و صدای توی اون تلاوت دو تا روایت اومده، یکی رو آقای احمد ابوالقاسمی تعریف کرده، اون یکی رو استاد محمد تقی مروت. که روایت آقای مروت منطقی تر و قابل قبول تره.
آقای ابوالقاسمی گفته بود که در اون محفل یکی از مستمعین به خاطر شنیدن تلاوت استاد فوت می کنه و اون سر و صدا به وجود میاد. استاد هم تلاوتش رو قطع می کنه. و در ادامه و پایان تلاوت، آیات پایانی سوره فجر رو به خاطر مرگ اون بنده خدا تلاوت می کنن.
آقای مروت هم این روایت رو رد کردن و گفتن که این سر و صدا  برای ورود پادشاه عراق (ملک فیصل) در وسط مراسم بود که تلاوت برای چند دقیقه ای قطع شد. قرائت آیات پایانی سوره فجر هم به مناسبت مراسم ختم ملکه بوده.

این که چرا بیشتر از دو عکس از این تلاوت در دسترس نیست باید توی تاریخ 60 ساله این تلاوت جست و جو بشه! من که شخصا اطلاعی ندارم. ممکه فقط همون عکسا گرفته شدن، ممکنه توی این مدت بقیه شون از بین رفته باشن و اصلا ممکنه دست یه آدم محتکر افتاده باشن که نخواد اون عکس ها رو منتشر کنه.
البته شاید عکاس نمی دونسته که استاد قراره یکی از شاهکارهای تاریخ تلاوت رو خلق کنه و الا عکس های بیشتری می گرفت

درباره نظر استاد نسبت به این تلاوت همون چیزی رو می دونم که توی زندگینامه های معمول اومده. استاد فرمودن که از اونجا که این تلاوت در مکان مقدسی اجرا شده خود من هم در حین تلاوت تحت تاثیر قرار گرفتم. همچنین نقل شده که استاد قبل از اجرای این تلاوت، به امام موسی کاظم متوسل می شن.

دقیق اطلاع ندارم که استاد با کدوم یک از قرا رابطه خیلی نزدیک داشته. اما شنیدم که با استاد رزیقی رابطه زیاد داشته که طبیعیه، از یه طرف هر دوشون بچه ارمنت هستن و از طرف دیگه که نمی دونم چقدر صحت داره، می گن استاد رزیقی با خواهر استاد عبدالباسط ازدواج کرده.

خب سبک قرائت استاد سبک حزینی هست ایجاد سبک و خصوصیات اون هم به سطح فکر، سلیقه و شخصیت درونی یک قاری برمی گرده. ایشون از مقام صبا که مقام خیلی حزینی هست در تلاوت هشون زیاد استفاده می کنن، طبیعیه که تلاوتشون هم حزین میشه. همچنین از پیامبر نقل شده که قرآن با حزن نازل شده پس آن را با حزن بخوانید. بنابرین ممکنه استاد سعیش در تلاوت بر این بوده که به این حدیث عمل کرده باشه. استاد عبدالباسط قاریی نبود که بخواد هنر خودش رو در تلاوت به رخ شنونده هاش بکشه. برعکس، سعی در تاثیر گذاری هر چه بیشتر آیات الهی بر قلوب مستمعین داشته که به نظرم یکی از این راه ها برای تاثیر بیشتر، همین حزین خوندن آیات هست.
سلام، در مورد سفر اساتید به عراق روایتهای مختلفی نقل شده! اما به احتمال زیاد نقل صحیحش به این صورت هست که یک بار در سال 1950 که مجلس ختم ملکه بوده فقط شعیبشع و شعشاعی به عراق رفتن(خاطره معروفی که شعیشع تعریف می کنه هم مربوط به این سفر هست) و سفر دوم در یکی از سالگردهای ملکه یعنی سال 1954 یا 1956 بوده که عبدالباسط و ابراهیم شعشاعی هم همراه شعیشع و عبدالفتاح بودن و  تلاوتهای معروف خودشون رو در سه روز متوالی در حرم کاظمین خوندن: عبدالباسط سوره حشر و عبدالفتاح سوره حجرات ق و شعیشع هم سوره مریم
پاسخ:
جزاک الله خیرا آقا مصطفی
فکر کنم تنها نکتۀ مبهم در توضیحات آقاماجد هم اینطوری روشن شد.
۰۹ آذر ۹۴ ، ۱۲:۱۳ محمود مهدوی
باسلام و قدردانی از زحمات بی وقفه تان وتشکر  برای بخش تلاوتهای درخواستی ای بنده کمترین 

استاد گرامی دو تلاوت کوتاه سوره نمل  19--15  و    63--59  هستند اگر داشتید منت بذارید و در وبلاگ منظور کنید

ضمنا من سالها بیش تلاوت کوتاهی از استاد مصطفی اسماعیل شامل ایاتی از سوره های بلد و مطففین و حمد شنیده ام که احتمالا اخرهای یک تلاوت مفصل است و فوقالعاده است اگر خود تلاوت یا مشخصات کامل انرا دارید  بنده شدیدا طالبش هستم ویا ازکجا میشه ضبطش کنم خیلی ممنونم
پاسخ:
سلام
تلاوت اول رو نشنیدم تا به حال، اما تلاوت دوم، همون تلاوتیه که نسخۀ تصویری داره و کیفیت فایل ویدئوییش هم چندان خوب نیست. شاید در آینده‌ای نزدیک فایل با کیفیتش به دستم برسه.
ضمناً با وجود این‌که تلاوت‌های زیادی از اکبرالقراء دارم، اما قطعاً آرشیو برادرمون آقا مصطفی کامل و غنی هست و به تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل تسلط کاملی دارند. به همین دلیل تلاوت‌های این استاد رو می‌تونید از ایشون درخواست کنید.
۱۳ اسفند ۹۴ ، ۲۱:۰۹ تلاوت های آسمانی
با سلام
.
همینطور که دوست عزیز اشاره کردند در مورد سفر استاد به عراق اختلاف نظر هست!که واقعا عجیب هست چون تمامی اینها حتما ثبت شده است ولی باز هم مورد اختلافه
در اولین سفر اختلاف نظر هست
دومین سفر استاد به مصر در سال 1964
 به همراه استاد منشاوی یا استاد مصطفی اسماعیل که به احتمال زیاد استادمصطفی اسماعیل بوده
سومین سفر استاد هم در سال 1986 بوده

پاسخ:
سلام
برای سفرهای استاد عبدالباسط به عراق، تاریخ‌هایی که مسلّم و مسجّل هست، 1956 - 1964 و 1986 ذکر شده که سفر سال 1956 به همراه اساتید شعیشع و شعشاعی بوده و سفر سوم رو به همراه استاد احمد الرزیقی رفتند؛ ولی درباره سفر دوم، بنده تا به حال نشنیدم که یکی از اساتیدی که نام بردید استاد عبدالباسط رو همراهی کرده باشند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی