صوت داوود

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ»
هدف این وبلاگ، ارائۀ بهترین، باکیفیت‌ترین و کامل‌ترین نسخه‌ها از تلاوت‌های پرشمار و ماندگار ستاره درخشان عرصۀ تلاوت قرآن کریم، استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد به دوست‌داران و شیفتگان کتاب وحی است.
تلاوت‌های این استاد فقید در سایت‌ها و وبلاگ‌های گوناگون قرآنی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، اما آن‌چه بندۀ حقیر را به ایجاد این وبلاگ ترغیب کرد، فقدان منبعی کامل و جامع برای دستیابی به تلاوت‌های استاد عبدالباسط بود.
گفتنی است نسخه‌های کامل و با کیفیت همۀ تلاوت‌های آن استاد فقید، به مرور در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
التماس دعا

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۷ مهر ۰۰، ۰۵:۴۸ - محمد
    درود

تلاوت تازه منتشر شده: قصارالسور

چهارشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۱۹ ق.ظ

بخش پایانی یک تلاوت مفقود از سال‌های جوانی استاد عبدالباسط که با خودش سؤال‌های بسیاری به همراه داره!!




حدوداً سه ماه پیش بود که عمر عسگر از پاکستان، مقطعی کوتاه از تلاوتی قدیمی از استاد عبدالباسط رو منتشر کرد که نشون می‌داد از تلاوت‌های دهۀ 50 بوده و همه رو در عطش شنیدن فایل کامل اون تلاوت باقی گذاشت.
دیروز شخصی ترکیه‌ای به نام بیرول آتش، فایل کامل‌تری از اون تلاوت رو بدون هیچ توضیحی در صفحه خودش منتشر کرد. متعاقباً یکی از کابران مدعی شد که این تلاوت در سال 1962 در پاکستان اجرا شده که طبیعتاً این هم جزو اون دسته توثیقات اشتباه هست. این‌که اصل تلاوت چی بوده، جای سؤاله؛ چون تنها 3 آیۀ آخر سوره انفطار رو می‌شنویم و بعد هم سوره‌های دیگری که به زیبایی تلاوت شدند و قطعاً یکی از شاهکارهای استاد عبدالباسط رو رقم زده.
اما نکته‌ای که باید بهش اشاره کرد اینه که به درستی مشخص نیست این تلاوت در یک محفل اجرا شده، یا در استودیو؟! چنان‌چه یک تلاوت مجلسی باشه، قطعاً صدای تشویق حضار به طرز عجیبی از اون حذف شده و اصل تلاوت این‌طوری که می‌شونیم نبوده؛ اما با توجه به این‌که قبلاً‌ هم تلاوت‌هایی مثل سوره حشر،‌ حجرات ق و... هم با اضافه شدن صدای محیط و محفل، تلاوت‌های مجلسی در پاکستان لقب گرفته بودند، احتمال این‌که این تلاوت هم چنین بلایی سرش اومده باشه وجود داره. با این حال، امیدواریم به زودی فایل اصلی و کامل این تلاوت شاهکار رو بشنویم.
از همه این حرف‌ها که بگذریم، باید از خود تلاوت لذت ببریم و روح و جانمون را با اون جلا ببخشیم. رحمه الله الشیخ عبد الباسط وجعله فی جنات النعیم!

انفطار 17 - آخر، طارق، ضحى، انشراح، تین، حمد، بقره 1 - 5 ـ مدت: 19 دقیقه

* نسخه کامل این تلاوت در این پست قرار گرفت *

هزینه دانلود: صلوات و قرائت فاتحه برای مادر و جمیع مؤمنین و مؤمنات

نظرات  (۱۰)

۲۷ آبان ۹۴ ، ۱۰:۲۱ محمّدرضا فضلی
سلام علی آقا، روزتون بخیر.
حیف این شاهکارها که بواسطه بی سلیقگی، بی توجّهی، کم اطّلاعی و بی مبالاتی بعضیها و گاهاً تعصّبات افراطی که خودم عینا در برخی اشخاص دیده ام، باعث میشند دُرّ افشانی این اساطیر بی بدیل، چند ده سال گوشه ای افتاده باشه یا به سادگی مخدوش و غیر قابل استفاده بشه. خدا این دوستان رو به صراط مستقیم هدایت کنه (انشاءالله).
به یاری حضرت حق، روزی فایل کامل و با کیفیت عالی این تلاوت ( و تلاوتهایی از این قبیل ) پیدا میشه و شما با دستان مبارک خودت توی همین وبلاگ واسه عاشقای کلام وحی و دوستداران حنجره ی طلایی استاد عبدالباسط میذاری.
به امید اون روز ...
پاسخ:
ان شاء الله
استدیویی هست.... حدس من اینه که اینا اصلش روی گرامافونی چیزی بوده منتها اون کسی که میخواسته تبدیل کنه دستگاه تبدیل درست حسابی نداشته. برای همین میذاشته روی گرامافون بعد ضبط رو میگرفته جلوش! احتمالا این کار هم سالها قبل انجام شده. برای همین سر و صدا توش هست و به نظرم اونایی که الله الله میگن همون لحظه داشتن میشنیدن


۲۷ آبان ۹۴ ، ۱۶:۳۹ سید رضا محمدی
باسلام خدمت برادر عزیزم، در مورد سه تا تلاوت میخوام بگم که خیلی زیبا ودر عین حال متاسفانه نمیدونم بعضی‌ها چه مریضی گرفتن که تلاوت به این زیبایی رو خراب میکنن،، تلاوت انعام، طارق،وقصار هردو گرامافونی بودن،، انگار تصویری مظفرالدین شاه میمونه،، از زحمات شما متشکرم، اما اون کسی که اینجوری تلاوت تو اینترنت میزاه متأسفم،، به امید آن روزی که تلاوت با کیفیتی تو فضایی مجازی پخش بشه 
اجرکم عندالله
پاسخ:
سلام
البته کیفیت تلاوت انعام، طارق مثل خیلی دیگه از تلاوت‌های مسجد الاقصاست و دخل و تصرفی توش نشده، ولی این تلاوت قصارالسور، سوای این‌که ناقصه، خیلی هم توش دستکاری صورت گرفته. باور کنید اگر اون یکی دو درصد تردید من بابت این‌که شاید، فقط شاید این تلاوت مجلسی بوده باشه نبود، اون رو به صورت استودیویی درمیاوردم.
باعرض سلام و ارادت خدمت شما برادر گرامی.

طبیعتا هر چه کیفیت تلاوتهای استاد بالاتر باشد جذابیت و البته تاثیر گذاری (که جزء خصوصیات بارز تلاوتهای استاد هست)بر شنونده بیشتر خواهد بود که این امر ارزش و اهمیت کار جنابعالی را نشان میدهد خداوند به شما اجر وافر عنایت فرماید.
  ضمنا میخواستم بدونم ابر شاهکار استاد تلاوت سوره های ابراهیم قصار السور که به نظر بسیاری زیباترین تلاوت تاریخ قرائت عنوان گردیده دقیقا در در چه زمان و مکانی اجرا گردیده است .
با تشکر
پاسخ:
سلام آقا مرتضای گل
این نظر لطف شماست دوست عزیز

درباره سؤالتون هم باید عرض کنم این تلاوت در سال 1957 میلادی در شهر حلب سوریه انجام شده. البته در سال گذشته که این تلاوت رو در وبلاگ گذاشتم توضیحات مفصلی درباره‌ش به عرض دوستان رسوندم که متأسفانه پست‌های سال قبل به لطف مدیریت ضعیف بلاگفا از بین رفتند. این تلاوت به اشتباه به مسجدالحرام و سال 1951 منتسب شده، اما صحیحش همونیه که خدمتتون عرض کردم. در ضمن دو نسخۀ با کیفیت از این تلاوت شاهکار استاد در این صفحه موجوده.
اگه زحمتی نیست مجددا اون مطالب رو قرار دهید دوست دارم بیشتر راجع به این تلاوت بدونم.
پاسخ:
اصل مطلب همونی بود که خدمتتون عرض کردم و انتساب اشتباه این تلاوت به مسجدالحرام، مهم‌ترین مسئلۀ مورد اشاره بود. مسائل مفصلی که در این پست نوشتم،‌ بیشتر دربارۀ نسخه‌های منتشر شده از این تلاوت در طول سال‌های گذشته بود که سال‌ها ناقص و یا با مقاطع تکراری منتشر می‌شد و شاید سال‌های سال کسی نمی‌دونست اصل تلاوت چی بوده. چون اکثراً سوره ابراهیم جداگانه پخش می‌شد و قصارالسور جدا. این مسئله حتی در رادیو قرآن هم صدق می‌کرد و رادیو قرآن هم این تلاوت رو (به دلیل ناآگاهی و این‌که خودشون هم از اصل تلاوت بی‌خبر بودند) به صورت دو تلاوت مجزا پخش می‌کردند. خوشبختانه الان نسخه‌ کامل این تلاوت شاهکار، در دسترس هست و از این بابت بسیار خوشحالیم.
سلام . به نظرم توی مسجدالاقصی اجرا شده"1956" بسیار شبیه تلاوتهای اون موقع هستش.
راستی شداالفواح کجا تلاوتهای جدید میذارن جدیدا؟ سایت عبدالباسط رو بستن ظاهرا و حذف شده.
پاسخ:
سلام
به احتمال بسیار زیاد این یک تلاوت استودیویی بوده که به این حال و روز درش آوردند و قطعاً ارتباطی به مسجد الاقصی نداره.
در پاسخ سؤالتون هم باید عرض کنم تقریباً فعالیت همه اعضای منتدی در فیسبوک متمرکز شده، اما دیگه مثل سابق متمرکز نیست و هر کس توی صفحه خودش فایل‌هاش رو می‌گذاره.
۱۸ آذر ۹۴ ، ۱۲:۰۶ محمود مهدوی
با سلام و درود به شما و بهترین ارزوها و تشکر فراوان  برای تهیه تلاوتهای درخواستی این بنده حقیر

استاد عزیز سالهای دور تلاوتی از سوره قصص ایات 22--7  از رادیو قران بخش میشد که اول تلاوت ناقص بود و تلاوت جالبی است اگر کامل ان موجوده لطفا  در وبلاگ بذارید  رحمت و برکات الهی را براتون ارزو دارم
پاسخ:
سلام بر آقای مهدوی عزیز
نسخه کامل و اصلی تلاوتی که فرمودید رو می‌تونید از پست زیر دانلود کنید:

http://sotedavood.blog.ir/post/46
۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۱:۵۴ محمود مهدوی
باسلام و درود به شما و تشکر وسباس برای بخش تلاوتهای درخواستی و تولیدات تازه و عرض تسلییت به مناسبت اواخر ایام ماه صفر طلب رحمت الهی به روح والده گرامی

درخواست چند تلاوت را دارم اگر نسخه های خوبی از انها داشتید بسیار ممنون میشم  در نوبت بذارید زحمتهای ما زیاده وشما حلال کنید متشکرم و سرافراز باشید

بقره و نصر و توحید و فلق و ناس و حمد            ابراهیم 41--10 وتوحید و فلق و ناس و حمد          ملک و قلم

احزاب و اشقاق و ضحی و شرح وتین و اخلاص        حجرات و ق و حاقه          فصلت 44--30       طور  و فجر
پاسخ:
سلام و تسلیت و تشکر متقابل

تلاوت اول و دوم اصلاً وجود خارجی ندارند و قطعاً تلاوت‌های ترکیبی هستند.

تلاوت ملک، قلم از ختم ارباع هست.

تلاوتی از سوره احزاب با این مشخصات وجود نداره، ولی یه تلاوت هست شامل سوره‌های احزاب، ضحی، انشراح، قدر که در بغداد و سال 1986 اجرا شده.

حجرات، ق، حاقه من نشنیدم، ولی یه تلاوت مجلسی حجرات، حاقه، قصارالسور داریم، یه تلاوت استودیویی حجرات، حاقه.

تلاوت فصلت با این مشخصات، در سال 1962 در پاکستان اجرا شده.

من یک بار یه فایل به نام طور و فجر دیدم و وقتی دانلود کردم دیدم تلاوت ترتیل طور، نجم، قمر هست. احتمالاً شما هم همون‌ رو دیدید و خود تلاوت رو نشنیدید.

با این اوصاف، هر کدوم از تلاوت‌های موجود رو که می‌خواید به بنده اطلاع بدید.
۲۲ آذر ۹۴ ، ۱۰:۴۷ محمود مهدوی
با سلام و درود به شما تشکر ویژه برای تلاوت جدید

تلاوت حجرات و ق 4--1 و حاقه را من خودم از رادیو قاهره شنیده ام ولی بخاطر اشکال در صدا نتونستم ضبط کنم تلاوت محشریه      تلاوت فصلت44--30  تلاوتی 17 دقیقه ای است بسیار با صلابت و خوب

تلاوت های ملک وقلم     فصلت با مشخصات بالا       مومنون و فجر وبلد        احزاب و بلد و علق       صف و غاشیه و نصر          تحریم و حاقه و شمس را اگر داشتید  لطفا تو نوبت بذارید  خیلی بزرگوارید

ضمنا استاد گرامی تعدد درخواستها اگه موجب مزاحمت و زحمت شما میشه ممنون میشم بفرمایید دعاگوی شما      
پاسخ:
سلام
ای کاش اون تلاوت رو با هر کیفیتی که بود ضبط می‌کردید؛ هرچند اتمام سوره ق در آیه 4 و خوندن سوره حاقه کمی عجیب به نظر میاد!

تلاوت فصلت همون تلاوت پاکستانه که عرض کردم.

مؤمنون، فجر، بلد؟ این رو هم نشنیدم.

احزاب، بلد، علق کیفیتش مشکل داره و زنگ توی صداشه، هرچند نمی‌شه خیلی روی درست شدنش حساب کرد. ولی این تلاوت در نوبت آماده‌سازیِ خودم هم هست.

صف، غاشیه، نصر از تلاوت‌های کویت هست که اون رو هم براتون آماده می‌کنم.

تحریم، حاقه، شمس از تلاوت‌های آفریقای جنوبی و ناقصة البدایه هست، اما نسخۀ باکیفیت و بدون اکوی اون رو دارم.

نه برادر، شما اگه هزارتا تلاوت هم درخواست کنی که نمی‌خوام همه رو یه روزه برات آماده کنم. فقط اگه هر تلاوتی رو که می‌خواید، مجلسی یا استودیویی بودنشو همون اول مشخص کنید من راحت‌ترم.
۲۳ آذر ۹۴ ، ۱۱:۲۷ محمود مهدوی
سلام و درود به شما برادر عزیز و بزرگوار   بنده کمترین حدود سی ساله که با تلا وتهای شیخ القرا عبدالباسط مانوسم و حال میکنم وبااکثر تلاوتهای ایشان از طریق رادیو قران  خودمان از بدو تاسیس و برنامه های 3 ساعته که خیلی غنی و جامع بود ومثل حالا کسالت بار و بسیار تکراری و خسته کننده نبود و نیز رادیو قاهره  نیمه های شب که تا حدودی صدای رادیو واضح تر میشد اشنا شدم و مخصوصا از برنامه  من التسجیلات النادره لذت میبردم  وحالا هم از اینترنت و زحمات شما بزرگواران بهره میبرم  منظورم از این مقدمه طولانی  خدای ناکرده خود ستایی نبود بلکه میخواستم بگم که تلاوتهایی را که در خواست میکنم  حتما انهارا  شنیده هم  و مختصات انهارا درست عنوان میکنم  منتها یا ضبط نکرده ام یا کیفیت نامطلوبی داشتند   من هم فکر میکنم تلاوت سوره های  حجرات و ق 4--1 و حاقه  مخصوصا سوره  ق  ناقص باشه ولی بارها من این تلاوتو  از رادیو قاهره همینطور شنیدم  البته خود رادیو قاهره هم کاملا بی مسیولیت عمل میکنه و اکثر تلاوتهاش تکراری و کسل کننده است 
استاد عزیز هر کدام از تلاوتهای درخواستی حقیر  را داشتید نوبتی در وبلاگ بذارید  روح والده محترم شاد و خدا نگهدار و حافظ شما  متشکرم
پاسخ:
سلام بر برادر خوبم جناب آقای مهدوی
با فرمایش شما موافقم که برنامه‌های رادیو قرآن در اون سال‌ها بسیار بهتر از الان بود و تلاوت‌ها کاملاً متنوع بودند و شاید یک سال طول می‌کشید که یه تلاوت دوباره پخش بشه. این‌که عرض کردم اتمام سوره ق در آیه 4 و رفتن به سوره حاقه کمی عجیبه، منظورم همین بود که یا تلاوت، ترکیبیه و یا سوره ق ناقصه. یا سایر مواردی که عرض کردم احتمالاً ترکیبی باشند؛ چون حتی رادیو قرآن مصر هم از این کارها کم انجام نمی‌ده و بنده چندین مورد شنیدم که تلاوتی رو یا با توثیق اشتباه پخش کرده و یا در اون دست برده. با این حال، جنابعالی که پی‌گیر رادیو قاهره هستید، چنانچه به تلاوتی برخوردید که فکر می‌کنید ممکنه در آرشیو بنده و سایر دوستان نباشه، ممنون می‌شم اون رو ضبط کنید و بفرستید.
درباره درخواست‌هاتون هم به روی چشم. حتماً انجام می‌دهم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی