صوت داوود

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ»
هدف این وبلاگ، ارائۀ بهترین، باکیفیت‌ترین و کامل‌ترین نسخه‌ها از تلاوت‌های پرشمار و ماندگار ستاره درخشان عرصۀ تلاوت قرآن کریم، استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد به دوست‌داران و شیفتگان کتاب وحی است.
تلاوت‌های این استاد فقید در سایت‌ها و وبلاگ‌های گوناگون قرآنی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، اما آن‌چه بندۀ حقیر را به ایجاد این وبلاگ ترغیب کرد، فقدان منبعی کامل و جامع برای دستیابی به تلاوت‌های استاد عبدالباسط بود.
گفتنی است نسخه‌های کامل و با کیفیت همۀ تلاوت‌های آن استاد فقید، به مرور در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
التماس دعا

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۷ مهر ۰۰، ۰۵:۴۸ - محمد
    درود

در آستانه سالروز وفات استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد، نسخه اصلی دو تلاوت زیبا و ماندگار این استاد فقید منتشر شد.




اگر به طرفداران و دوست‌داران سایر قراء بزرگ برنخوره، به جرأت می‌گم شاید اگر تا پایان دنیا هم هر قاری خوش‌صدای قرآن و هر استاد ممتاز این عرصه، سوره‌های قمر و رحمن رو تلاوت کنه، باز یک پله پایین‌تر از استاد عبدالباسط قرار می‌گیره. این یه قانون نانوشته‌ست که برخی اساتید بزرگ در تلاوت بعضی از سوره‌ها تبحری خاص دارند که در این بین، تلاوت قمر و رحمن توسط استاد عبدالباسط فراتر از تلاوت همۀ قاریان بزرگ و اساتید برجسته هست.
در بین تلاوت‌های استاد عبدالباسط از این سوره‌های مبارکه، تلاوتِ عراق در کنار تلاوت حلب، از جمله بهترین‌هاست. سال‌ها این تلاوت آسمانی رو با کیفیت‌های مختلف و حتی به صورت کوتاه شده و با زمانی کمتر از 20 دقیقه هم شنیده بودیم. شنیدن این تلاوت، از بهترین خاطرات استماع کلام وحی در سال‌های کودکیمه؛ یعنی حتی اون موقع که اصلاً نمی‌دونستم قاری این تلاوت شاهکار، چه کسی هست. بعدها یعنی اون سال‌ها که در همه خونه‌ها و محل کارها، رادیو حرف اول رو می‌زد و تلویزیون تنها ساعت‌های محدودی برنامه داشت، شنیدن این تلاوت پیش از اذان مغرب و عشای شب‌های جمعه رو انتظار می‌کشیدم. در اوایل دهۀ هفتاد بود که یه نوار از این تلاوت به دستم رسید که کیفیت چندان بالایی نداشت، اما مدتش بیشتر از 20 دقیقه بود و نه فواصل بین مقاطع رو در اون کوتاه کرده بودند و نه دو مقطع اواخر تلاوت رو ازش حذف شده بود. سال‌ها طول کشید تا نسخۀ باکیفیتی از این تلاوت به دستم برسه که اون رو در همون روزهای اول تأسیس وبلاگ، تقدیم دوستان کردم.
روز گذشته در سایت مزامیر، نسخه‌ای با کیفیت بالا از این شاهکار کم‌نظیر متشر شد که البته اشکالاتی هم داشت؛ از جمله یکسان نبودن دو باند استریو، داشتن هوای زیاد و همچنین مقاطع تکراری. بعد از برطرف کردن این اشکالات، نسخه‌ای شبیه نسخه اصلی به دست اومد که در مقایسه با نسخه‌ای که قبلاً از این تلاوت در وبلاگ گذاشته بودم، بسیار باکیفیت‌تر و بهتره.
هرچند مشخص نیست که این تلاوت در کدوم شهر عراق اجرا شده و انتسابش به بغداد هم شاید به دلیل پخش اون از رادیو بغداد باشه، اما مسلّماً در سفر استاد عبدالباسط به عراق در سال 1956 اجرا شده.
این شاهکار ماندگار استاد مرحوم عبدالباسط عبدالصمد رو تقدیم همه دوستان عزیز و همراهان صمیمی وبلاگ صوت داوود می‌کنم.

قمر 49 - آخر، رحمن 1 - 27 ـ عراق، 1956 ـ مدت: 23 دقیقه
دانـلــود

دیگر تلاوتی که نسخۀ اصلی و با کیفیت عالی اون توسط خانم شدا منتشر شد، تلاوت مشهور اعلی ـ قصارالسور هست که در ابتدای دهه 70 میلادی در کویت اجرا شده. البته شاید بعضی‌ها این تلاوت رو به صورت کامل نشنیده باشند؛ چون اغلب بخش‌هایی از این تلاوت، اون هم با کیفیت پایین و اکوی زیاد منتشر شده و حتی صدای استاد عبدالباسط هم در اون فایل‌ها بسیار تغییر کرده. هرچند نسخه‌های کاملی که تا به حال از این تلاوت منتشر شده بودند، کیفیت‌های خوبی داشتند، اما کیفیت نسخۀ منتشر شده، بسیار عالیه و یک سر و گردن بالاتر از همۀ نسخه‌های قبلی هست.
با امید به این‌که در روزهای پیش رو، نوادر و نسخه‌های اصلی بیشتری از استاد منتشر بشه، شما دوستان گلم رو به شنیدن این تلاوت بسیار زیبا دعوت می‌کنم.

اعلى، غاشیه، اخلاص، فلق، ناس، حمد، بقره 1 - 5 و 285 - 286 ـ کویت، 1970 ـ مدت: 33 دقیقه
دانــلــود


هزینه دانلودها: صلوات و قرائت فاتحه برای مادرم و همه مؤمنین و مؤمنات

نظرات  (۹)

۰۷ آذر ۹۴ ، ۱۸:۰۷ عبدالباسط
سلام
خیلی تشکر.استاد
من که واقعا مجذوب توضیح.شما در این پست شدم
و به راستی که هیچکس.پیدا نخواهد شد این تلاوت ابر شاهکار رو مثل استاد بخونه
پاسخ:
واقعاً که همین‌طوره
احسنت قارداش
خییییییییییییییییییلی متشکریم.
پاسخ:
سلامت باشی آقا تقی گل
عرض سلام و ادب. امروز 28 نوامبر هست و پیشاپیش سالگرد وفات استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد رو خدمت مدیر محترم وبلاگ و طرفداران استاد تسلیت عرض می نمایم.

در اینکه بعضی از قراء در تلاوت یکسری سور قرآنی دارای تبحر هستند شکی نیست.نقل شده ک از ملک القراء درخواست سوره تکویر شد و ایشان با کمال تواضع و بدون اینکه ناراحت شوند با خوشرویی فرمودند من در بین قراء مصر هیچ کسی ب جزء شیخ عبدالباسط را برای تلاوت مجلسی این سوره شایسته نمی دانم.ایشان با اینکه از استاد عبدالباسط و بسیاری از قراء جوان ،توانمندتر در اجرای تلاوات جذاب و بسیار طولانی بودند و گوی سبقت را از قراء قبل از خودشان نیز ربوده بوده و در سراسر مصر لقب قاری اول را فقط و فقط منحصر ب خودشان کرده بودند،با این حال بسیار متواضع بوده و هرگز در پی تخریب وجه هیچیک از قراء و ایجاد فضای مسموم در بین جامعه قراء نبودند.

امیدوارم موجب ناراحتی شما نگردد اما تلاوت های استاد عبدالباسط و سایر قراء در کل اصلا قابل قیاس با تلاوات استاد،نیست.
۰۷ آذر ۹۴ ، ۲۰:۱۷ محمّدرضا فضلی
سلامی دوباره حضور برادر ارجمندم علی آقای گل؛
ضمن عرض ادب و احترام جا داره بخاطر حُسن انتخابت یه دست مریزاد تقدیمت کنم. چون همون تلاوت سور مبارکه قمر و رحمن که فواصل بین مقاطع رو در اون کوتاه کرده بودند و دو مقطع اواخر تلاوت رو ازش حذف کرده بودند رو با تایم تقریبی بیست و دو و نیم دقیقه و تلاوت سور مبارکه اعلی، غاشیه و... بمدّت سی و یک و نیم دقیقه داشتم و تمام فرمایشات حضرتعالی در باره ی این دو تلاوت فاخر رو تأیید و تصدیق میکنم. البتّه در مورد زمان و مکان تلاوت اوّل هم اطّلاعی نداشتم که خوشبختانه از گنجینه اطّلاعات جنابعالی مثل همیشه بهره بردم.
انشاء الله در پناه یزدان پاک شاد و سلامت باشی.
سلام دادا
دو روز تا سالگرد وفات استاد عبدالباسط مونده
انشالله خبر خیلی خوبی بشنویم 
پاسخ:
ان شاء الله
ما هم مثل شما امیدواریم!
۰۸ آذر ۹۴ ، ۱۲:۱۲ محمود مهدوی
سلام و عرض تسلیت به مناسبت سالگرد رحلت شیخ القرا  قاری کبیر و بی نظیر عبدالباسط رحمت اله  علیه

یکی از دوستان درمورد قاری موردنظرشان ادعاکرده بودند که هیچ قاری و عبدالباسط قابل قیاس  باان قاری نیست
بنده هم این موضوع راتایید میکنم چون صلابت و حلاوت وشیوایی و زیبایی و شفافیت تلفظ  کلمات و ایات و تجوید فوقالعاده ای که در تلاوت استاد عبدالباسط است قابل قیاس با دیگر قاریها نیست  فانتزی خوانی و بازی با الحان و صرفا درخدمت قراردادن ایات قرانی درخدمت موسیقی در مرام و شیوه عبدالباسط نبوده  و خیل عظیم علاقمندان عبدالباسط  ثابت میکنه که تلاوت کدام قاری تا مغز استخوان انسان نفوذ میکنه زیاد فنی و بیچیده خواندن مهم نیست زیبا و موثر خواندن اصل است  والسلام
۰۸ آذر ۹۴ ، ۱۲:۳۳ سید رضا محمدی
باسلام خدمت برادر ارجمندم، ممنون هستم که زحمت زیادی میکشین،، امیدوارم امشب از شبکه اول کشورمصر تلاوت تصویری نادری از شیخ عبدالباسط باشیم ومن بی صبرانه منتظرم، انشاالله که به قول خودمون دبه نکنن 
۰۸ آذر ۹۴ ، ۱۸:۰۷ سید رضا محمدی
باسلام، خدمت برادر عزیزم، یه خبر بدم انشاالله که صحت نداشته باشه،از آقا ماجد سوال کردم که امسال از استاد عبدالباسط تلاوت جدیدی تلوزیون مصر پخش میکنه یا خیر 
جواب
مثل این که امسال هم خبری نیست. گفتن قراره که یک مصاحبه تکراری از استاد پخش بشه!
دیگه نمیدونم چی بگم، اعصابم خرده 
پاسخ:
سلام
خودتو خیلی اذیت نکن آقا سید عزیز
تا بوده همین بوده. اگه قرار بود به سالگرد استاد عبدالباسط اهمیت آنچنانی بدند، برای سایر آثار این استاد بزرگ ارزش قائل می‌شدند و از نابودی میراث گرانبهای ایشون و سایر اساتید بزرگ جلوگیری می‌کردند.
با سلام وخسته نباشید
این تلاوت تاریخی قمر رحمان استاد را با همین کیفیت در اختیار دارم که از نمونه پخش شده  رادیو قرآن صافتره ولی صدا خیلی تیز شده که متاسفانه در نسخه شما هم مشهوده.این مشکل در ابر شاهکار بینظیر مدثر قیامه هم در آرشیوتون مشاهده شده در حالیکه بنده نمونه بسیار با کیفیت اون رو چندین سال پیش از رادیو (قبل از اذان )شنیده ام از انجاکه تبحر و زحمات شما در زمینه تهیه نسخه های اصلی و با کیفیت استاد بر ما پوشیده نیست خواهش میکنم در صورت امکان این اشکال رو برطرف کنید تا تشنگان تلاوتهای این استاد لذت بیشتری ببرند
با تشکر اجرکم عندالله.
پاسخ:
سلام
رادیو قرآن نسخه‌ای که از این تلاوت پخش می‌کرد، همون نسخه کوتاه شدۀ حدود 20 دقیقه‌ای بود که فواصل رو کم کرده بودند و 2-3 مقطع هم از اواخر تلاوت از اون حذف شده. البته کیفیتش اون موقع‌ها خوب بود، هرچند بنده سال 71 یک نوار کاست از جایی حوالی میدان امام حسین تهران تهیه کردم که کیفیتش فوق‌العاده بود و نسخه رادیو قرآن به گرد پای اون هم نمی‌رسید. ولی بهترین نسخه‌ای که از فایل کامل تلاوت تا به حال شنیدم، همین نسخه‌ای هست که در این پست گذاشتم. تیزی صدا هم در قیاس با فایلی که قبلاً ازش گذاشته بودم اصلاً ملموس نیست و خودم هم همۀ‌ سعی‌ام رو به خرج دادم که بعد از ادیت، صدا اون حالت رو پیدا نکنه.
دربارۀ مدثر قیامة حق با شماست. پیدا کردن یه نسخۀ بکر و عالی از این تلاوت،‌ برای من شده یه رؤیا. قبول دارم که نسخۀ قدیمی رادیو قرآن هرچند اکو داشت، اما کیفیتش خیلی خوب بود؛ اما خدا می‌دونه اون نسخه‌ها چی به سرشون اومد که دیگه هیچ وقت نه پخش می‌شن و نه در سایتشون قرار می‌گیرن؟!
متأسفانه برطرف کردن این اشکال، فقط کیفیت رو پایین میاره و تأثیر مطلوبی نمی‌ذاره. امیدواریم نسخه‌های بهتری از همۀ شاهکارهای استاد منتشر بشه تا دیگه اینجوری به از دست دادن نسخه‌های قدیمی و با کیفیت غبطه نخوریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی