صوت داوود

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ»
هدف این وبلاگ، ارائۀ بهترین، باکیفیت‌ترین و کامل‌ترین نسخه‌ها از تلاوت‌های پرشمار و ماندگار ستاره درخشان عرصۀ تلاوت قرآن کریم، استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد به دوست‌داران و شیفتگان کتاب وحی است.
تلاوت‌های این استاد فقید در سایت‌ها و وبلاگ‌های گوناگون قرآنی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، اما آن‌چه بندۀ حقیر را به ایجاد این وبلاگ ترغیب کرد، فقدان منبعی کامل و جامع برای دستیابی به تلاوت‌های استاد عبدالباسط بود.
گفتنی است نسخه‌های کامل و با کیفیت همۀ تلاوت‌های آن استاد فقید، به مرور در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
التماس دعا

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۷ مهر ۰۰، ۰۵:۴۸ - محمد
    درود

تلاوت‌های درخواستی استودیویی

يكشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۵:۴۹ ب.ظ

مهدی: درخواست تلاوتی از استاد دارم مشتمل بر آیات 23 تا 38 سوره اسراء که استدیوییه و مدت اون ده دقیقس و از شاهکارهای روح نواز جوونیشونه.

محمدرضا فضلی: خیلی وقت پیش در یک مجلس ترحیم تلاوتی از سوره مبارکه ابراهیم با صدای استادعبدالباسط شنیدم که از آیات ابتدایی شروع کرده بوده و در آیه شریفه 27 در حالی که در گام بالا بوده، ضمن اینکه بخش نهایی این آیه شریفه رو «وَیَفْعَلُ اللّهُ مَا یَشَاءُ» جهت فرود دوباره تکرار کردند، به تلاوت پایان دادند. فکر میکنم زمان تقریبی این تلاوت نزدیک به نیم ساعت باشه. از استماعش لذت وافری بردم و بعدها هرچه تلاش کردم نتونستم پیداش کنم. الان یه دفعه یاد اون تلاوت زیبا و آرشیو باارزش شما افتادم و خواستم خواهش کنم اگه این تلاوت رو موجود دارید در وبلاگ قرار بدین تا هم بنده حقیر و هم دوستان ازش بهرمند بشیم.

محمود مهدوی: اگر تلاوت استودیویی سوره های قصص، غاشیه، فجر را دارید لطفا در وبلاگ بذارید. همچنین دو تلاوت کوتاه 5 دقیقه ای از آیات وسطی سوره نمل که در رادیو دمشق اجرا شده و من سالهای پیش از رادیو ایران شنیدم و دیگر هرگز پخش نشد.

عبدالباسط رمضانی: لطفا تلاوت ابراهیم قدر در مسجد حضرت حسین (رضی الله عنه) رو در وبلاگتون بذارید.




تلاوت برادرمون آقا مهدی، همون‌طور که قبلاً هم عرض شد، از سری تلاوت‌های استاد عبدالباسط در ختم 13 قاریه. شاید بشه گفت این تلاوت، به لحاظ کیفیت نسبت به سایر تلاوت‌های ختم 13 قاری در جایگاه پایین‌تری قرار داره و همون‌طور که خود آقامهدی هم اشاره کرده بودند. در طول تلاوت کمی نویز شنیده می‌شه. البته مشکل عمده‌ای که ایشون مطرح کردند، مربوط به فواصل تلاوته که صدای تیک‌تیک ساعت شنیده می‌شه. این صدای تیک‌تیک ساعت در بعضی تلاوت‌های استودیویی استاد عبدالباسط در مصر شنیده می‌شه و چیز عجیبی نیست، اما نکته این‌جاست که اون صداها در اصل هیچ ربطی به این تلاوت نداشته و شاید کسی که این فایل رو به این روز درآورده می‌خواسته نویزهایی که روی فایل اصلی بوده رو به این شکل حذف کنه که می‌شه گفت خراب‌ترش کرده.
در این‌جا و در نسخه‌ای که به شما تقدیم می‌شه اون فواصل و صداهای کذایی وجود نداره، هرچند نویزهایی که روی صدای خود استاد هست رو نمی‌شه کاری‌شون کرد. البته این تلاوت که به دهۀ 50 تعلق داره، به قدری زیبا هست که بشه به اون نویزها توجهی نکرد.
لازم به ذکره که این تلاوت، بیست و دومین تلاوت استاد عبدالباسط در ختم 13 قاری هست.

اسراء 23 - 38 ـ رادیو مصر، دهه 50 میلادی ـ مدت: 11 دقیقه


تلاوت مورد نظر برادر خوبم آقای فضلی، از سری تلاوت‌های رادیو مصر در دهه 60 میلادیه و خوشبختانه کیفیت بسیار بالایی داره، هرچند نسخه‌های بی‌کیفیت و با اکوی نسبتاً زیاد هم ازش منتشر شده؛ اما برای این پست، نسخه اصلی و بدون اکوی اون رو آماده کردم.

ابراهیم 10 - 27 ـ رادیو مصر، دهه 60 میلادی ـ مدت: 28 دقیقه


اولین تلاوت درخواستی آقای مهدوی، یکی از تلاوت‌های زیبای رادیو سوریه هست که در اوایل دهه 60 میلادی اجرا شده. در نسخه مشهورِ منتشر شده از این تلاوت، صدای سوت و نویز زیادی شنیده می‌شه و حتی یه نسخه هم ازش هست که با وجود ادیت سخت‌گیرانه‌ای که روی اون انجام دادند، هنوز آثار اون نویزها شنیده می‌شه. اما خوشبختانه بنده یه نسخه بسیار با کیفیت از این تلاوت داشتم که اون رو به برادر خوبم جناب آقای مهدوی و سایر دوستان تقدیم می‌کنم.
درباره این تلاوت این رو هم اضافه کنم که متأسفانه دقایق انتهایی اون حذف شده و در آیه 15 سوره فجر تموم می‌شه و احتمالاً تا آخر این سوره ادامه داشته.

قصص 76 - آخر، غاشیه، فجر 1 - 15 ـ رادیو سوریه، دهه 60 میلادی ـ مدت: 29 دقیقه


از دو تلاوت دیگری که آقای مهدوی درخواست کردند، یکیش به احتمال زیاد تلاوت دومی باشه که در این‌جا می‌گذارم. این دو تلاوت از مجموعه تلاوت‌های کوتاه استاد عبدالباسط هستند که به مصحف مفسر مشهورند. من تصور می‌کنم اون یکی تلاوتِ مد نظر آقای مهدوی، فایل صوتی همون تلاوت تصویری باشه که آقا مرتضی هم اون رو خواسته بودند. اگر اون تلاوت باشه، من منتظرم که یکی از دوستان عزیزمون لطفش شامل حال ما بشه و فایل باکیفیتِ اون تلاوت رو برای بنده بفرسته؛ اگه نه که همون نسخه موجود رو آماده می‌کنم.

نمل 1 - 6 ـ مدت: 3 دقیقه

نمل 45 - 53 ـ مدت: 5 دقیقه


آخرین تلاوت این پست رو جناب آقای رمضانی که همراه همیشگی وبلاگ هستند درخواست کردند. این تلاوت، برخلاف فرمایش ایشون، در مسجد امام حسین (علیه السلام) اجرا نشده و یه تلاوت استودییه که اون رو با اضافه کردن صدای جمعیت از یه تلاوتِ مسجد امام حسین، به صورت مجلسی درآوردن. نکتۀ عجیب این‌که خود رادیو قرآن مصر هم گول این آقایان متقلب رو خورده و این تلاوت رو با توثیق اجرا در مسجد امام حسین و تا جایی که یادمه سال 1965 پخش کرده؛ اما چیزی که مسلمه، این تلاوت در رادیو سوریه و در سال‌های آخر دهه 50 یا اوایل دهه 60 میلادی اجرا شده. نسخه باکیفیت و بدون اکوی این تلاوت زیبا هم تقدیم به برادرم آقای رمضانی و همه دوست‌داران صدای زیبای استاد عبدالباسط .

ابراهیم  23 - آخر، قدر ـ رادیو سوریه ـ مدت: 36 دقیقه


هزینه دانلودها: صلوات و قرائت فاتحه برای مادرم و همه مؤمنین و مؤمنات

ضمناً امشب که شب سالگرد رحلت استاد عبدالباسط هست، یه فاتحه نثار روح بلند این بزرگ‌مرد کنید.

نظرات  (۱۳)


سلام علیکم

احسنتم چقدر قشنگ چقدر آرامش بخش و دلنشین  .

از سعی و تلاش شما برادر ارجمند نهایت سپاس رو دارم خدا والدتو بیامرزه .
پاسخ:
علیکم السلام
احسنت به ذوق و سلیقه شما.
خداوند همه رفتگان رو مورد غفران و رحمت خوش قرار بده، ان شاء الله

۰۸ آذر ۹۴ ، ۱۹:۳۵ سید رضا محمدی
باسلام خدمت برادر عزیزم آقای قنبری، بابت تلاوت های خوب و زیبا ممنون، هرچند اعصابم خرده، امروز ساعت 2بعد از ظهر از شبکه قران تلاوت سوره الرحمن پخش شد خانمم زحمت کشیدن اون تلاوت رو برام ظبط کردن والانم داره یه جور دلداریم میدن 
چکار کنیم از دست این تلوزیون مصر باید کم کم عادت کنیم
اجرکم عندالله
پاسخ:
خدا خیر بده؛ خون خودتو کثیف نکن اخوی.
۰۸ آذر ۹۴ ، ۱۹:۴۵ محمّدرضا فضلی
جناب علی آقای عزیز ضمن سلام و احترام دستت درد نکنه برادر، ما رو به فیض رسوندی، جالبه عرض کنم اون تلاوت سوره ی مبارکه ابراهیم که عرض کردم شنیده ام، ظاهراً نسخه تقلّبی و دستکاری شده بوده. چون اون تلاوت مجلسی بود!!!
ولی با مقایسه بخشهایی از اون تلاوت که در ذهنم مونده شک ندارم که هدیه امشب شما، دقیقاً همون اجراست فقط با این تفاوت که کار شما مثل همیشه اصل و اورجیناله. تلاوت سور مبارکه ابراهیم، قدر و تلاوت سوره ی مبارکه ی اسراء هم از تلاوتهای شنیدنی و زیبایی اند.
انشاء الله خداوند روح استاد معظّم و مادر گرامی شما رو قرین رحمت واسعه ی خودش کنه.
آمین
پاسخ:
بله همین طوره؛ متأسفانه بعضی‌ها هنر و تبحرشون رو در جعل خرج می‌کنن؛ حالا از هر نوعش که باشه. تلاوت‌های متعددی از استاد عبدالباسط و حتی دیگر اساتید شنیدم که این بلا رو سرشون آوردند.
ممنون از لطف همیشگی شما دوست عزیزم.
الله اکبر واقعا که بعد از شنیدن هر آیه تلاوت اول میگفتم به به و چشامو میبستم  چه تلاوت عجیبی بود چه شروع قشنگی و چه فرود بی نقصی ! اینقدر هنر در 11 دقیقه
سلام در مجموع همه خوب بودن ولی به نظر من  اولی چیز دیگه ای بود
سلام.سالگرد وفات استاد عبدالباسط رو ب شما و همه طرفداران استاد تسلیت عرض می نمایم.

یکی از برادران طرفدار شیخ عبدالباسط،اکبرالقراء شیخ مصطفی اسماعیل را فانتزی خوان معرفی کردند.

درباره هیچ قاری ب اندازه قاری اول مصر بحث و جدل نیست،بعضی ها تجوید ایشان را پر از اشکال می دانند یا بهتر بگویم اشکال تراشی می کنند و البته اهل انصاف اقرار دارند ک ایشان ب اصول  بنیادی تجوید پایبند هستند.

البته تنوع لحنی و نغماتی ایشان کاملا طبیعی هست ک بر تجوید ایشان اثر گذارد.

اگر ب دیده انصاف بنگریم ایشان با وجود تبحر فراوان در اجرای الحان پیچیده و نوآوری های فراوان در نغمات،نسبت ب اصل تجوید پایبند ماندند.

شما بنگرید ب تلاوات قاریانی ک خواستند مقام ایشان را تصاحب کنند و خودشان را غرق در نغمات کردند،تجویدشان بسیار آسیب دید.

آیا می دانستید از نظر و دیدگاه مرحوم استاد عبدالباسط،بهترین قاری مصر،فقط و فقط شیخ مصطفی اسماعیل می باشد و ایشان اذعان کردند ک تنها و تنها ب صدای ایشان گوش می دهند.


ی سوال برای من هست جناب قنبری،چرا عموم طرفداران استاد عبدالباسط و سایر قراء از ب کار بردن لقب اکبرالقراء و قارئ المصر الاول برای شیخ مصطفی ابا می ورزند؟؟؟؟؟؟؟؟

آیا جزء این هست ک ایشان بنا ب صدها دلیل ک برخی را شرح دادم،قاری اول هستند؟؟؟؟

نظر جناب قنبری از دید منصفانه چیست؟؟؟؟
پاسخ:
سال گذشته در یک مقطع یک بحث اینچنینی بین یک سری از دوستان به راه افتاد و اونها سعی داشتند استاد منشاوی رو برترین قاری معرفی کنند. بعد از مدتی هم این جدل‌ها فروکش کرد و در واقع تأثیری هم در دیدگاه هیچ کس نگذاشت.
حالا که نظر بنده رو پرسیدید باید خدمتتون عرض کنم که هر قاری جایگاه خاص خودش رو داره. بنده توهین به هر یک از اساتید رو به شدت تقبیح می‌کنم (کاری که متأسفانه قبلاً شاهدش بودیم) و افراط در تعریف و تمجید از یک قاری بزرگ رو هم نمی‌پسندم. از طرفی هیچ ابایی هم از به کار بردن لفظ اکبرالقراء ندارم، همون‌طور که سال گذشته چند پست از تلاوت‌های این استاد عظیم الشأن با همین عنوان در وبلاگ گذاشتم که لینک‌هاش هنوز در وبلاگ «اکبرالقراء» موجوده. حتی بعضی دوستان از جمله آقامصطفی از حقیر خواستند که باز هم از دیگر اساتید و از جمله شیخ مصطفی اسماعیل هم تلاوت بگذارم. خودم هم خیلی مایلم که این کار رو انجام بدم، ولی متأسفانه فرصتی برای کار روی تلاوت سایر اساتید ندارم.
به هر حال، از قدیم گفتند هر گلی یه بویی داره و درباره اساتید بزرگ هم همین‌طوره. پس بگذاریم هر کس بنا به سلیقۀ خودش زندگی کنه و برای اثبات دیدگاه خودمون سعی در تخریب دیگران نکنیم و از افراط در تبلیغ و تعریف بیش از حد از یک نفر هم حذر کنیم؛ چون افراط در تعریف و تمجید، خودش مصداق ضدتبلیغه.

از این‌که همیشه به وبلاگ صوت داوود سر می‌زنید از شما ممنونم آقا احسان عزیز.
سلام علیکم تشکر از تلاوتهاء نابی که در این مجموعه قرار دادید اللخصوص مورد اول این پست که روح ما رو صیغل داد .
اشاره ای فرمودید به مجموعه مربوط به ختم 13 قاری . آیا هر 35 تلاوت شیخ با همین سبک شیرین و در عنفوان جوانی اجرا شده اند ؟ اگر بطور قطع اینطوره بنابراین اشتیاق براء شنیدن دیگر تلاوتهاء این چنینی داریم . با سپاس از حضرتعالی و آقا مهدی درخواست کننده این تلاوت
پاسخ:
علیکم السلام
بله، همه تلاوت‌‌های این مجموعه در همون ایام اجرا شدند و بسیار زیبا و روح‌نواز هستند. به امید خدا در آینده‌ای نه چندان دور، مجموعه کامل این تلاوت‌ها رو تقدیم شما و سایر دوستان خواهم کرد.
جناب قنبری عزیز،من اصلا قصد ایجاد آشوب و فتنه بین طرفداران سایر قراء با استاد را ندارم.من ب همه شما عزیزان ارادت فراوان دارم و قراء محبوبتان را دوست می دارم.

فقط از جهت اینکه بدانید و بدانند ک لقب قاری اول مصر شایسته استاد مصطفی اسماعیل هست،دو نکته از ایشان را بیان می نمایم.

مطلع هستید ک رادیو قرآن مصر ب هر  قاریی اجازه استفاده از میکروفن رادیو را نمی داد الا اینکه از پس امتحان برآیند، استاد مصطفی اسماعیل بدون اینکه در رادیو امتحانی دهند،تلاوت هایشان از قصر پادشاه و با استفاده از تریبون رادیو در سراسر مصر و کشور های عربی،اسلامی؛پخش مستقیم می گردید( سال 1944 تا اواخر 1947)

این قضیه بر قراء حسود گران آمد و شروع ب کارشکنی کردند،می گفتند: چرا تلاوت ایشان از رادیو پخش می گردد در حالی ک در رادیو امتحان نداده است؟؟؟؟
استاد:آیا تلاوت من ک از قصر پخش می گردد برای مسولین رادیو دلیل محکمی بر شایستگی من نیست؟؟؟؟(منظور استاد این بود ک داوران رادیو صدها بار تلاوت مرا شنیده اند و در واقع من صدها بار امتحان داده ام)

شیخ مصطفی اسماعیل برای بستن دهان کارشکنان و حسودان،در امتحان رادیو شرکت کردند و یک ضرب قبول شدند.

نکته دوم: اولین تلاوت ایشان ک از رادیو پخش گردید،سوپر تلاوت فاخر و بی تکرار تاریخی مفقودالاثر سوره تحریم بود ک در سال 1943 ب مناسبت جشن مولد رسول صلی الله علیه و آله در مسجدالحسین اجرا گردید.(فقط نیم ساعت خواندند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

تمام شنوندگان در سراسر مصر از تلاوت ایشان شدیدا شوکه شده و سیل دعوت نامه ها را ب سوی ایشان روانه ساختند.

ملک فاروق وقتی این تلاوت را شنید؛شیخ را ب عنوان قاری قصر و قاری ملی مصر انتخاب کرد.
پاسخ:
عرض بنده این نبود که جنابعالی چنین قصدی دارید برادر عزیز. مطلبی رو کلی عرض کردم؛ چون صحبت‌های شما موجب واکنش سایر دوستان می‌شه و خود به خود بحث‌هایی رو به وجود میاره که شاید زیبندۀ محتوای یه وبلاگ قرآنی نباشه.
بدون تردید استاد مصطفی اسماعیل ویژگی‌هایی منحصر به فردی داشتند که ملقب به اکبر القراء و قاری اول مصر شدند و در این مسئله تردیدی نیست. خود بنده بسیاری از تلاوت‌هایی که از این استاد والامقام منتشر می‌شه رو دانلود و جمع‌آوری می‌کنم و از شنیدن بسیاری از اونها لذت می‌برم.
ان‌شاءالله همگی فقط شنوندۀ آیات وحی نباشیم و عمل به اونها رو در لحظه لحظه زندگی‌مون سرلوحۀ کارهامون قرار بدیم.
با عرایض شما موافق هستم و قصد ندارم تا تفکر خودم را غالب نمایم،تعریف زیاد از استاد مصطفی اسماعیل یقینا اثر ضد تبلیغی خواهد گذاشت.
متشکرم ک نظرات مرا تأیید می کنید
۰۸ آذر ۹۴ ، ۲۱:۴۱ آریامهر شهسواری / کرج
ممنون داداش من تازه با سایتت آشنا شدم .  پدر بزرگ من گاهی وقتا که میریم بیرون میبینه من عبدالباسط گوش میدم میگه الله اکبر ای چی صدای عجیبیه بنظرم میرسه دیگه تا روز قیامت مادر نزایه مثل عبدالباسط . اون روز سوره قاف غیرمجلسی رو گوش میدادم . راستی اگه میتونی فول کیفیت زمر و تکویرم بذار دستت درد نکنه
پاسخ:
از آشنایی با شما خوشوقتم آقای شهسواری عزیز.
مدتی پیش مقطعی از نسخۀ باکیفیتی از این تلاوت زیبا منتشر شد و گفته شد که در ایام سالگرد استاد به طور کامل منتشر می‌شه. من هم مثل شما منتظرم که چنین اتفاقی بیفته و اون رو تقدیم شما دوستان خوبم بکنم.
۰۹ آذر ۹۴ ، ۰۷:۵۰ سید رضا محمدی
باسلام خدمت آقای قنبری تمام سوره های اجراشده شیخ عبدالباسط از سوره فجر رو خواستارم 
پاسخ:
سلام
یه کم سخته همه رو آماده کردن؛ ولی سعی خودم رو می‌کنم.
۰۹ آذر ۹۴ ، ۰۸:۴۲ عبدالباسط
سلام خیلی تشکر

سلام علیکم

گرامی باد یاد و خاطره نابغه علم قرائت قران استاد عبدالباسط در بیست و هفتمین سالگرد رحلت ایشان

سلام و درود بر او که با تلاوتهای بی نظیرش قلبها را ربود و دلها را شیفته خود کرد غیرمسلمانان را مسلمان و خیل عظیمی از مسلمانان را بیش از پیش با قران مانوس نمود و بسیاری از قراء نیز تحت تاثیر او به قرائت قران گرویدند

استاد عبدالباسط طلایه دار و سمبل قرائت قران در جهان میباشد شهرت و بزرگی استاد به حدی است که تعریف و تمجید و یا استفاده از القاب و بازی با کلمات هیچ نقشی در عظمت وی نخواهد داشت و بی شک صحبت درباره او انقدر زیاد است که در این مجال نمیگنجد.

در دوران نوجوانی به تلاوتهای زیادی از اساتید قران گوش فرا میدادم ولیکن با شنیدن تلاوتهای ایشان چنان حس زیبا و ملکوتی وصف ناپذیری در وجودم ایجاد میگردید که از خود بیخود میشدم حسی سراسر معنوی که عالم مادی و اطرافیان را برای لحظاتی به فراموشی کامل می سپرد م بسیاری از تلاوتهای ایشان را بیش از هزاران بار گوش داده بدون کم شدن ذره ای از لذت آن بواسطه تکرار .واقعا راز این اعجاز چیست؟

مکتب تلاوتهای استاد عبدالباسط با کلیه قراء قران متفاوت است مکتبی که بر پایه خضوع و خشوع کامل در برابر عظمت آیات الهی و غرق شدن در معانی و مفاهیم آن ایجاد گردیده(نه غرق شدن در موسیقی) دل را به قرآن میسپرد و از صمیم قلب و خلوص نیت برای قران (نه برای شنوندگان)قرائت مینمود که حاصل آن تلاوتی دل انگیز و استاندارد با اصول و موازین کلام الهی بوده تلاوتی که در آن مقامات موسیقی محدود ،بجا و کاملا در خدمت قرآن و (بدون کارهای اضافی)به کار گرفته وبا استفاده از آهنگ زیبا متوازن با آیات قران بهمراه تحریرهاورفلکس صوتی منحصربه فرد که برگرفته از نبوغ و مهارت وی بوده با زیبایی هر چه تمام تر اجرا شده است

علاقه به این استاد عشق است (نه تعصب کور کورانه)عشقی که به واسطه تلاوتهایش آرام بخش روح و روان و تسکین دهنده آلام میگردد

روحت شاد الشیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی