صوت داوود

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ»
هدف این وبلاگ، ارائۀ بهترین، باکیفیت‌ترین و کامل‌ترین نسخه‌ها از تلاوت‌های پرشمار و ماندگار ستاره درخشان عرصۀ تلاوت قرآن کریم، استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد به دوست‌داران و شیفتگان کتاب وحی است.
تلاوت‌های این استاد فقید در سایت‌ها و وبلاگ‌های گوناگون قرآنی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، اما آن‌چه بندۀ حقیر را به ایجاد این وبلاگ ترغیب کرد، فقدان منبعی کامل و جامع برای دستیابی به تلاوت‌های استاد عبدالباسط بود.
گفتنی است نسخه‌های کامل و با کیفیت همۀ تلاوت‌های آن استاد فقید، به مرور در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
التماس دعا

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۷ مهر ۰۰، ۰۵:۴۸ - محمد
    درود

ولادت فرخنده و سراسر سعادت پیامبر رحمت، حضر محمد مصطفی (صلوات الله و سلامه علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیه السلام) رو خدمت شما سروران گرامی و دوستان عزیزم تبریک عرض می‌کنم.
بسیار تلاش کردم که پیش از فرارسیدن این روز مبارک، تلاوت‌های این پست رو تقدیم حضورتون کنم، اما توفیق حاصل نشد و در واقع به دلایل نامعلومی به سرور وبلاگ دسترسی نداشتم و نمی‌تونستم پست جدید بگذارم. به همین دلیل می‌شه گفت شاید قسمت این بود که در این ساعات در خدمتتون باشم.

 


ابتدا ابتهال زیبای استاد عبدالباسط که صلوات بر نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) هست رو با کیفیت عالی و بدون اکو که چندی پیش منتشر شد تقدیمتون می‌کنم تا ان‌شاءالله در ادامه، به تلاوت‌های ویژۀ این پست بپردازیم:

 

ابتهال استاد عبدالباسط : صلوات بر پیامبر اکرم (ص)


در روزهایی که گذشت، فقط یک تلاوت جدید از استاد عبدالباسط منتشر شد و اون هم تلاوت زیبایی از سوره مبارکه رعد هست که در دهۀ هفتاد میلادی در کشور کویت انجام شده. کیفیت این تلاوت، می‌شه گفت متوسطه و همراه با اکو و پارازیت‌های رادیوییه؛ اما هیچ کدوم از این موارد باعث نمی‌شه که از زیباییش غافل بشیم.
این رو هم بگم که این تلاوت به احتمال زیاد در اواخر دهۀ 60 یا اوایل دهۀ 70 میلادی اجرا شده.

رعد 1 - 15 ـ کویت ـ مدت: 29 دقیقه

 

و اما در روزهای گذشته نسخه‌های اصلی یا کامل چندین تلاوت هم منتشر شد.
یکی از این تلاوت‌ها، تلاوت زیبای «احزاب، حاقه» هست که در دهۀ 60 میلادی در مسجد امام حسین (علیه‌السلام) اجرا شده. این تلاوت رو پیش‌تر به درخواست یکی از دوستان، در این صفحه تقدیم شما کرده بودم، اما همون‌طور که احتمالاً شنیدید، اون نسخه، کیفیت چندان مناسبی نداشت. به تازگی نسخه‌ای باکیفیت از این تلاوت منتشر شده که شاید اگر کسی که اون رو از رادیو ضبط کرده، این‌قدر موج رادیو رو جابه‌جا نمی‌کرد، نسخه‌ای به مراتب عالی‌تر رو در اختیار داشتیم. اما با همۀ‌ اینها، زیبایی این تلاوت دلنشین با این کیفیت، برای شنونده دوچندان جلوه می‌کنه.

احزاب 38 - 48، حاقه 1 - 7 ـ قاهره، مسجد امام حسین (ع)، دهه 60 میلادى ـ مدت: 25 دقیقه

 

تلاوت بعدی، یک تلاوت کوتاه هست که بی‌مناسبت با این روز خجسته هم نیست؛ تلاوت آیاتی از سورۀ احزاب که در جشن استقبال از ماه ربیع الاول و ایام ولادت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در مسجد امام حسین (علیه‌السلام) اجرا شده. قبلاً نسخه‌هایی بی‌کیفیت و غالباً مرکب از این تلاوت وجود داشت که هیچ کدوم بدون دستکاری نبودند. مقاطع خود تلاوت در اونها تکرار شده بود و چند سوره از قصارالسور رو هم با اون ترکیب کرده بودند که مدتش بیشتر بشه. اما اخیراً فایل کامل اون محفل با تاریخ دقیق و توثیق صحیح منتشر شد و که باعث شد همۀ علامت سؤال‌ها درباره این تلاوت از بین بره.

احزاب 38 - 48 ـ قاهره، مسجد امام حسین (ع)، استقبال از ماه ربیع الاول، 1980 ـ مدت: 11 دقیقه

 

یکی دیگه از تلاوت‌هایی که از سال‌ها پیش با یه توثیق اشتباه و نسخه‌هایی دستکاری شده در اختیار علاقه‌مندان بود، تلاوتی از سوره یوسف هست که با توثیقات مختلف از اون یاد می‌شد. اما اخیراً نسخۀ کامل این تلاوت منتشر شده و مشخص شد که زمان و مکان اجرای اون، مراسم سالگرد استاد طه الفشنی در سال 1977 در مسجد سیدة زینب (سلام الله علیها) هست. در این محفل، اساتید دیگری از جمله استاد مصطفی اسماعیل هم حضور داشتند و به تلاوت پرداختند. حتی یکی از دوستان دوستداران استاد گفته که در یک جای تلاوت استاد عبدالباسط، صدای استاد مصطفی اسماعیل شنیده می‌شه که خطاب به استاد عبدالباسط می‌گه: «الله یا سیدنا». این صوت رو می‌تونید در دقیقه 11:58 تلاوت بشنوید.


برخلاف اکثر تلاوت‌هایی که منتشر می‌شن و نسخه‌های جدید، کیفیت بالاتری نسبت به قبلی‌ها دارند، نسخه‌ای که از این تلاوت منشر شده، کیفیت خوبی نداره، اما شاید بزرگ‌ترین حُسن اون، کامل بودنشه. در واقع در همۀ نسخه‌هایی که قبلاً در اختیارمون بود، ضمن کوتاه کردن فواصل بین مقاطع، یک مقطع هم از اونها حذف شده بود و در عین حال، نسخه‌های قبلی، کیفیتی بالاتر داشتند. به همین دلیل، از بین نسخه‌های قبلی، یک نسخۀ باکیفیت و عالی رو انتخاب کردم و با اضافه کردن مقطع حذف شده به اون، نسخۀ کامل و با کیفیت این تلاو زیبا رو تقدیم شما همراهان گرامی می‌کنم. این رو هم اضافه کنم که مقطع حذف شده، همون مقعطی هست که صدای استاد مصطفی اسماعیل لحظاتی پیش از اون شنیده می‌شه.

یوسف 1 - 24 ـ مسجد سیدة زینب (س)، سالگرد شیخ طه الفشنی، 1977 ـ مدت: 41 دقیقه

 

تلاوت بعدی که نسخه‌ای کامل‌تر نسبت به نسخۀ قبلی و البته با کیفیتی بالاتر ازش منتشر شد، تلاوتی از سفر استاد عبدالباسط به همراه استاد رزیقی به عراق در سال 1986 هست. در این سفر که به دعوت حکومت وقت عراق، برای برگزاری مراسم ترحیم شخصی به نام ناجی الخضیری که ظاهراً یکی از فرماندهان حزب بعث بوده انجام شده، این دو استاد، در سه روز متوالی که این مراسم در مسجد الفردوس بغداد در جریان بوده، به تلاوت می‌پردازند. چنان‌که گفته شده، استاد عبدالباسط در این سه روز، هفت تلاوت رو انجام داده که آخرینش، تلاوت «حجرات،‌ ق» هست. از مجموع این هفت تلاوت، شش تلاوتش موجوده و یک تلاوت رو شامل آیاتی از سوره‌های قمر و رحمن هست و بنده در جایی ندیدم.

هیچ کدام از نسخه‌های موجود از تلاوت‌های این سفر، کیفیت عالی‌ای ندارند و این تلاوت هم از این مسئله مستثنی نبود. ضمن این‌که نسخه‌هایی که تا به حال در اختیار داشتیم، همگی ناقص بودند و در همون آیات ابتدایی سوره ق تموم می‌شدند؛ اما نسخۀ منتشر شده، کیفیتی بسیار عالی داره و با وجود این‌که این نسخه هم کامل نیست، اما دست‌کم تا آیۀ دهم سوره ق رو در اون می‌شنویم.
 

حجرات 13 - آخر، ق 1 - 10 ـ بغداد، مسجد الفردوس، 1986 ـ مدت: 21 دقیقه

 

یکی دیگه از تلاوت‌هایی که قبلاً در زمرۀ تلاوت‌های درخواستی، در این پست تقدیم شما شده بود، تلاوتی از سوره‌های نجم و قمر بود. در نسخه‌های قبلی، نه کیفیت مناسبی رو شنونده بودیم و نه تاریخ صحیحی برای اون ذکر شده بود. اما اخیراً نسخۀ اصلی این تلاوت، با تاریخ دقیقش منتشر شده که اون رو بعد از تنظیم ریتم صدای استاد، از اون صدای نازک شده، به صدای اصلی، تقدیم شما سروران عزیزم می‌کنم.

نجم 31 - آخر، قمر 1 - 17 ـ قاهره، مسجد شافعى، 4-7-1980 ـ مدت: 29 دقیقه

 

یه تلاوت دیگه هم در جمع تلاوت‌های ناقصة البدایة والنهایة وجود داشت که تلاوت سوره یوسف در اسکندریه بود. این تلاوت علاوه بر ناقص بودنش، کیفیت خوبی هم نداشت، اما چند روز پیش، نسخه‌ای کامل و نسبتاً باکیفیت از اون هم منتشر شد. البته هم در این نسخه هم در نسخه‌های قبلی، معلوم نیست چه بلایی سر صدای جمعیت موقع تشویق‌ها آوردند و چرا در اکثر مقاطع، اونها رو حذف کردند؟!

 

یوسف 1 - 21 ـ اسکندریه، دهه هفتاد میلادى ـ مدت: 31 دقیقه

 

آخرین تلاوت این پست، تلاوتی هست که تا به حال به «آخرین تلاوتِ استاد عبدالباسط» مشهور بود. یعنی گفته می‌شد که این آخرین تلاوتی بوده که استاد عبدالباسط انجام داده و چند روز بعد از اون هم رحلت کرده. این‌که سازندۀ‌ این شایعه چه کسی بوده و چرا چنین دروغی گفته چندان مهم نیست؛ اما واقعاً بنده هیچ وقت نتونستم این مسئله رو بپذیرم و با اون کنار بیام که این تلاوت، آخرین تلاوت استاد باشه که البته برای این قبول نکردنم، دلیل خاصی هم نداشتم!


نسخه‌های قبلیِ این تلاوت، هم کیفیتی بسیار پایین داشتند و همگی ناقص بودند. اما خوشبختانه نسخۀ اصلی اون، با کیفیت بالا و کامل و از هم مهم‌تر، توثیق صحیح منتشر شده که نشون می‌ده این تلاوت، حدوداً پنج سال قبل از وفات استاد عبدالباسط اجرا شده.

 

حج 23 - 40 ـ قاهره، مسجد شافعى، 1983 ـ مدت: 32 دقیقه


هزینه دانلودها: صلوات و قرائت فاتحه برای مادرم و همۀ مؤمنین و مؤمنات


 


نظرات  (۱۰)

۲۸ آذر ۹۵ ، ۰۲:۰۹ امیر(دیوانه ی استاد عبدالباسط)
سلام عالیجناب..میلاد باسعات فخرکائنات محمد مصطفی (ص) و حضرت امام جعفرصادق (ع) بر شما مبارک باد.
چقدر خوشحالی زایدالوصفی دارم از اینکه شما فعالیتتون بیشتر شده..الحمدلله.
و بی نهایت از شما سپاسگزارم بابت این تلاوت های بسیار زیبا از خورشید درخشان آسمان پر اختر تلاوت جهان اسلام سلطان القراء استاد عبدالباسط.
پاسخ:
سلام برادر عزیزم
ممنون از لطف بی‌شائبۀ حضرتعالی

لینک اون تلاوت رو هم تست کردم، سالم بود. دوباره امتحان کنید.
۲۸ آذر ۹۵ ، ۰۲:۴۰ امیر(دیوانه ی استاد عبدالباسط)
سلام،خیلی عذر میخوام به نظر میرسه لینک تلاوت احزاب-حاقه مشکل داره...
۰۳ دی ۹۵ ، ۰۰:۴۹ اکبر القراء
سلام، ممنون بابت این مطلب جامع و تلاوتهای زیبایی که گذاشتین، مجهود رااائع! احسنتم و جزاکم الله خیرا
پاسخ:
سلام
سلامت باشید آقامصطفی
ما در محضر شما درس پس میدیم استاد!
۰۴ دی ۹۵ ، ۱۳:۴۴ عباس جاردله
سلام علیکم احسنتم .خدا قوت
و نیز احسنت به توضیحات شما برادر ..
اما بابت اون تلاوتی که گفتن وهمه جا نوشته شد( اخرین تلاوت استاد از سوره حج ) چندسال پیش خودم میدونستم الکیه این توثیق بلکه کاملا از صدای استاد مشخص بود اخرین تلاوتشون از سوره توبه (۱۹_۸_۱۹۸۸) این توثیق وتلاوت اولین بار در سایت یوتیوب با کیفیت بالا منتشرشد .
ان شا الله همیشه موفق باشید

۰۸ دی ۹۵ ، ۰۱:۵۹ امیر(دیوانه ی استاد عبدالباسط)
سلام و عرض ادب و احترام خدمت عالیجناب قنبری  عزیز و بزرگوار...
استاد یه سؤالی داشتم:آیا شرکت نمودن استاد عبدالباسط در مسابقات پاکستان سال 1962 که ملامحمدربیعی هم از ایران در اون مسابقات حضور داشتن و در خاطراتشون از آشناییشون با استاد گفتن واقعیت داره؟اگه بله،آیا اون تلاوت سوره مؤمنون که ملامحمد ربیعی گفتن استاد جوری اونو تلاوت کردن که هم خودشون و هم بقیه به گریه افتادن و استاد آیه «ثم خلقنا النطفة علقة...فتبارک الله احسن الخالقین» رو به سه روایت ورش و خلف و حفص و با سه آهنگ متفاوت خوندن،موجوده؟؟؟
پاسخ:
سلام برادر عزیز
راستش من به کلیت این قضیه شک دارم و بعید می‌دونم چنین چیزی صحت داشته باشه. کُرد بودن استاد عبدالباسط به یه شوخی شبیهه و به دلیل وجود چنین مطلبی در خاطرات ایشان، نمی‌شه روی مابقی هم حساب کرد.
سلام آقا ممنون از تلاوتایی که برامون گذاشتین...

ببخشید یه سوال داشتم البته نمی دونم سوالم درسه یا نه،چرا اینقدر استاد منشاوی مثل استاد عبدالباسط می خونن و برعکس، این شباهتا مثلا می تونین تو سوره ی بلد هر دو استاد ببینید...اون وقت می خواستم ببینم این نوعی تقلید یا کپی نیست؟
پاسخ:
سلام
هر دو استاد سبک خاص و مستقل خود رو داشتند و هیچ یک از دیگری تقلید نمی‌کردند، مگر در موارد خاص و انگشت‌شمار که اون هم در تلاوت‌های بسیاری از اساتید بزرگ به‌ویژه در سال‌های جوانی به چشم می‌خوره.
۲۱ دی ۹۵ ، ۱۰:۲۷ سید رضا محمدی
سلام برادر خوبی ،،خانواده محترمتان الحمدالله خوب هستن که ،گفتم یه یادی از برادر عزیزم بکنم ،که چند وقته پیام ندادم ،،من چند وقت پیش یه تلاوت از فیسبوک دانلود کردم که واقعا زیبا بود و احتمال داره این تلاوت جدید باشه ،،واقعا من احساس میکنم تا بحال این جوری تلاوت ندیده بودم،،استاد عبدالباسط سوره آل عمران وتکویر خوندن مجلسی ،،گفتم ببینم شما دارین یانه ونمیدونم کجا تلاوت کردن ولی احتمال میره اواخر 59تا اوایل دهه 60خوندن مدت تلاوت 35دقیقه امیدوارم داشته باشید اگه ندارید بهم خبر بدین بفرستم که مشتاقان استاد عبدالباسط چشم انتظار نباشن ،،منتظر جواب شمام
سلام ببخشید در کانال آقای محمدی که بودم یه تلاوت استدیویی قصارالسور از استاد دیدم که خواستم اگه اونا دارید در اختیارمون قرار دهید

و همچنین یه تلاوت استدیویی از سوره ی مائده دیدم که آیه ی 91 را می خوند اینام خواستم بگم اگه داشتینش در اختیارمون قرار بدید

والبته بابت تلاوتا هم ممنون
سلام و درود بر شما   لا یکلف الله الا وسعها       از اینکه اینطور شد بسیار متاسفم  برای خودم برای شما برای جوانان مومنمان   برای اوضاع جامعه مان برای اینده مبهم نسل حاضر و .........
امیدوارم موفق  باشید شما تلاشتونو کردید  و با  روحیه شما  امید است این تعطیلی ابدی نباشه لطفا بفرمایید بعد این جهت دریافت تلاوات جدید این استاد  کجا رجوع کنیم       کاش حداقل بقیه تلاوتهای ختم 13 قاری رو تو وبلاگ میذاشتید   ایا تصمیم دارید کلا وبلاگ و سایت را هم بر دارید       خدا را خوش نمیاد    سلامت باشید و کلا ممنونیم
۱۱ اسفند ۹۵ ، ۰۱:۲۰ اصغر ریحانی
سلام واقعا ممنونم ازت استاد بخاطر این تلاوتها...
من علاقه ی شدیدی به استاد عبدالباسط  دارم وهمچنین به تلاوت قران و همیشه زمزمه میکنم سبک استاد عبدالباسط را

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی